Disputas: Stein Gunnar Larsen

Cand.med. Stein Gunnar Larsen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Locally Advanced Primary and Recurrent Rectal Cancer. Surgical experience after multimodality treatment at the Norwegian Radium Hospital

Consultant Surgeon, Mr. Brendan Moran, Department of Surgery, The North Hampshire Hospital, England
Professor Olav Dahl, Avdeling for kreftbehandling og medisinsk fysikk, Haukeland Universitetssykehus, Bergen
Professor Egil Jonson, Gastrokirurgisk avdeling, Ullevål Universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Ulf Kongsgaard, Fagområde anesteseologi, Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr.med. Johan N. Wiig, Kirurgisk onkologisk avdeling, Det norske radiumhospital

Utvidet kirurgi etter bestråling bedrer prognosen ved avansert endetarmskreft.
Årlig registreres vel 1000 nye tilfeller av endetarmskreft i Norge. Ca.1/3 av endetarmssvulstene vokser slik at nabostrukturer i bekkenet er truet. Overlege Stein Gunnar Larsen ved Radiumhospitalet har i sin doktorgrad vist at slike avanserte svulster må fjernes med frie marginer dersom helbredelse er målet. For å redusere faren for lokale tilbakefall er behandling med cellegift og strålebehandling før operasjon viktig. Det er nødvendig å gjøre en nøye utredning med magnetrøntgen (MR) både før behandlingsstart og etter stråling for å oppnå best mulig resultat ved kirurgien. Et team av spesialister fra ulike fagfelt og fra ulike kirurgiske disipliner samarbeider tett. Avhandlingen består av 5 artikler. I den første vises at urinavklemming (hydronefrose) ikke utelukker kirurgi ved tilbakefall (residiv) selv om dette har vært hevdet. Den andre artikkelen belyser at omfattende behandling hos pasienter eldre enn 75 år bør gjøres uavhengig av kronologiske alder. Artiklene 3 og 4 er begge fortløpende registreringer fra 17 års virksomhet ved Radiumhospitalet der 204 pasienter har fått omfattende behandling for lokalavansert sykdom og 150 for residiv. Resultatene fra Radiumhospitalet er på høyde med presentasjoner fra ledende sentra hva gjelder overlevelse, lokal behandlingssvikt og komplikasjoner. Residivmaterialet er blant 5 store rapporter som er publisert fra enkeltsykehus. I den siste artikkelen vurderes verdien av MR ved avansert endetarmskreft. Teknikken er den for tiden best egnete til å vurdere sykdomsutbredelse og planlegging av behandlingen. Dette har ved Radiumhospitalet medført at en ny metode for å vurdere sykdomsutbredelse i store, kompliserte operasjonspreparat er introdusert. Studien konkluderer at omfattende kirurgi er nødvendig ved lokalavanserte endetarmssvulster og ved tilbakefall dersom en skal oppnå økt overlevelse og samtidig hindre lokale residiv av kreftsykdom i bekkenet.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 20. jan. 2009 09:25 - Sist endret 20. jan. 2009 09:32