Disputas: Marit Lieng

Cand.med. Marit Lieng ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Endometrial polyps: Should they stay or should they go?

1. opponent: Professor Hans A. M. Brölmann, Department of Gynaecology, VU Medical Centre, Free University, Amsterdam, Holland
2. opponent: Førsteamanuensis Marie Ellstrøm Engh, Kvinneklinikken, Akershus universitetssykehus, Lørenskog, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ole Petter Fraas Clausen, Patologiklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Claes Gøran Trope, Gynekologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Olav Istre, Kvinneklinikken, Oslo universitetssykehus, Ullevål

Anbefalinger for behandling av polypper i livmoren
Økt bruk av vaginal ultralyd og kikkhullundersøkelse gjennom livmorhalsen har avslørt at polypper i livmoren (endometriepolypper) forkommer relativt ofte både hos kvinner med og uten blødningsforstyrrelser. Til tross for dette har man begrenset kunnskap om hvilke konsekvenser slike polypper har for kvinnen. For å bedre behandlingen for kvinner med polypper, har man studert ulike sider ved denne tilstanden ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål. I avhandlingen ”Endometrial polyps: Should they stay or should they go?”presenterer lege og forsker Marit Lieng og medarbeidere resultatet av disse studiene, og foreslår retningslinjer for behandling av kvinner med endometriepolypp.

Polypp i livmoren ble diagnostisert hos 12 % av tilfeldig utvalgte kvinner i alderen 45-50 år. Polyppene forsvant spontant i løpet av ett år hos 8 av 31 kvinner (26 %). Små polypper forsvant oftere enn større. Forekomsten av forstadier til kreft og kreft var 3.4 %, og denne forekomsten var høyest hos kvinner med blødninger etter overgangsalder (5.5 %). Livmorpolypper fjernes ved kikkhullsoperasjon gjennom livmorhalsen. Ifølge Lieng bør man ta hensyn til kvinnens alder, plager, polyppstørrelse og andre risikofaktorer for livmorkreft når man skal avgjøre om en kvinne med endometriepolypp bør behandles. Polypper hos kvinner med blødning etter overgangsalder bør fjernes. Tilfeldig oppdagede polypper hos kvinner etter overgangsalder bør fjernes om polyppen er stor, eller om kvinnen har høy risiko for utvikling av livmorkreft. Blødninger mellom menstruasjonene er den vanligste plagen hos yngre kvinner med endometriepolypp. Fjerning av polypp ved slike plager er effektiv, og anbefales derfor. Om plagene består av kraftige menstruasjonsblødninger vil polyppfjerning ha mindre effekt og man bør derfor gi tilleggsbehandling for å redusere blødningsmengde. Hos kvinner før overgangsalder og uten plager er kreftrisikoen lav, og man kan derfor avstå fra behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 19. nov. 2009 11:44 - Sist endret 19. nov. 2009 11:58