Disputas: Bjørn Lofterød

Cand.med. Bjørn Lofterød ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Children with cerebral palsy: The role of three-dimensional gait analysis in evaluation of gait and indications for orthopaedic surgery

1. opponent: Professor emeritus James R. Gage, Gillette Children’s Speciality Healthcare, St. Paul, Minnesota, USA
2. opponent: Dr. Adam Shortland, One-Small-Step Gait Lab, Guy’s Hospital, St. Thomas Street, London, England
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jan Erik Madsen, Ortopedisk senter, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Leder av disputas:  Professor Lars Engebretsen, Ortopedisk senter, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Veileder:  Professor Terje Terjesen, Ortopedisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Betydningen av tredimensjonal ganganalyse ved evaluering av gangfunksjon hos barn med cerebral parese og behov for ortopedisk kirurgi
Studien viste at norske ortopeder endrer behandlingsstrategi hos 2 av 3 pasienter når det blir utført tredimensjonal ganganalyse før operasjon. Det velges ofte andre typer inngrep og antall inngrep reduseres. Analyse 1 år etter operasjon viste gode resultater når ortopeden fulgte anbefalingene.
Ganganalysevurdering før operasjon bidrar til at flere barn med tågange (spissfot) unngår tilleggskirurgi, og rotasjonsfeilstillinger (fot, legg, hofte og bekken) krever ikke kirurgisk korreksjon av skjelettet så ofte som tidligere praktisert. Hvilket kan bety mindre smertefulle operasjoner og lettere opptrening. Droppfot (foten er i spissfot stilling når den svinges frem) er et vanlig problem etter operativ korreksjon av tågange. Dette gir gangvansker på ujevnt underlag. Studien viste at ganganalysen kan forutsi resultatet av operasjonen. På denne bakgrunn kan barnets rehabiliteringsprogram tidlig individuelt tilpasses. Nytteverdien av ganganalyse er størst hos barn med komplekse gangmønstre, som spastisk diplegi.
I studien deltok 93 barn. Gjennomsnittsalder var 10 år (4 – 19) år. De var henvist fra hele landet. Norges første ganglaboratorium til klinisk bruk ble opprettet ved Barnenevrologisk seksjon på Rikshospitalet i 2002. Tredimensjonal ganganalyse er nå innført som en rutine undersøkelse hos alle gående barn med cerebral parese som kan ha behov for operasjon.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 24. sep. 2009 10:39 - Sist endret 24. sep. 2009 10:47