Disputas: Åslaug Rudjord Lorentzen

Cand.med. Åslaug Rudjord Lorentzen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immunogenetic studies in multiple sclerosis

1. opponent: Professor Sandra D’Alfonso, Department of Medical Science and IRCAD, A. Avogadro University, Novara, Italia
2. opponent: Professor Nils Erik Gilhus, Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ellen Jørum, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Espen Dietrichs, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Hanne F. Harbo, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Immunogenetiske studier i multippel sklerose
Forsker og lege Åslaug Rudjord Lorentzen har i sin avhandling studert betydningen av genetiske faktorer for utvikling av multippel sklerose (MS), spesielt gener som uttrykkes i immunforsvaret. MS er en betennelses-sykdom som rammer sentral nervesystemet, der immunsystemet går til angrep på eget nervevev uten at man sikkert vet årsaken til dette. Både genetiske-og miljøfaktorer synes å disponere for sykdomsutvikling.

Lorentzens artikkel ”Killer immunoglobulin-like receptor ligand HLA-Bw4 protects against multiple sclerosis” studerer HLA klasse I varianter i relasjon til killer immunoglobulin-like reseptor- (KIR) genene. HLA klasse I- og KIR-genene utrykker reseptor-ligand par, som er sentrale for visse typer immunrespons. Lorentzen viser i sin artikkel, som er den første i sitt slag, at noen HLA klasse I varianter (HLA-Bw4) beskytter mens andre disponerer for MS. Dette er uavhengig av den velkjente genetiske assosiasjonen ved MS til HLA klasse II. Lorentzen har også i to øvrige arbeider studert kandidat genregioner som SH2D2A- og CD28/CTLA4/ICOS uten å sikkert kunne påvise signifikante bidrag av disse gen-regionene.

Innen genetiske studier av komplekse sykdommer som MS, har det vist seg å være viktig å samarbeide i store konsortium Dette gjelder spesielt ved studier av gener utenfor HLA-komplekset, fordi effekten av hver genvariant har vist seg å være liten. To arbeider i Lorentzens avhandlig er en del av slike store samarbeidsprosjekter, der flere tusen MS-pasienter og kontroller er undersøkt. Genene TYK2, CLEC16A og CD226 ble funnet å ha MS disponerende genvarianter. Disse resultatene bidrar til et gjennombrudd i MS-genetisk forskning, siden man identifiserer risiko varianter for utvikling av MS utenfor HLA. Videre prosjekter søker å bidra til ytterligere kunnskap angående sykdomsmekanismer og legge bedre grunnlag for nye behandlingsstrategier ved MS.

Doktorgraden går ut fra Nevrologisk avdeling, Fakultets divisjonen Ullevål universitetssykehus, UiO og Immunologisk institutt, Rikshospitalet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 23. okt. 2009 10:27 - Sist endret 23. okt. 2009 10:49