Disputas: Per Kristian Lund

Cand.med. Per Kristian Lund ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Monocytes in culture, with special focus on the time frame and the mechanisms of cell loss

1. opponent: Professor dr.med. Anne Husebekk, Institutt for Medisinsk Biologi, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Professor dr.philos. Tor Erling Lea, Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), Ås
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.philos. Heidi Kiil Blomhoff, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Hans Erik Heier, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Prof. em. dr.med. Peter Kierulf, Klinisk Kjemisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Ullevål.

Dyrking av monocytter – med fokus på tidsvindu og mekanismer for celletap

Kunnskap om blodmonocytter – en av de hvite blodcellene i det medfødte betennelsesforsvaret – er blitt økende viktig fordi man har forstått at slike celler når de utvikles i kultur, både kan brukes til in vitro studier og pasientbehandling. For å kunne studere monocytten må de isoleres fra fullblod, fryses ned, tines opp og dyrkes videre i plastskåler i laboratoriet. Men monocyttene kan av ulike årsaker bli borte underveis.

I sin avhandling Monocytes in culture – With special focus on the time frames and the mechanisms of cell loss har lege Per Kr. Lund og medarbeidere vist at monocytter kan fryses ned til – 150 oC. De har videre vist at tap av celler skjer både under isolering av monocytter fra blod (50%) og under påfølgende dyrkning (60%). Tapet under isoleringen skyldes valg som gjøres i løpet av fremgangsmåten for å sikre så rene cellepopulasjoner som mulig. Monocyttene vil ellers være blandet med andre typer hvite blodlegemer. Tapet under dyrking skjer i løpet av det første døgnet og skyldes at cellene dør i en egentlig naturlig prosess (apoptose) som går over i en mer dramatisk dødsform (nekrose). Avhandlingen har vist at monocytter ved dyrkning i plastskåler skiller seg i ulike populasjoner, en levende og en døende. De døende cellene ble også studert nærmere ved bruk av flowcytometriske og genteknologiske metoder for å se etter spesielle kjennetegn på eller i de monocyttene som dør. En rekke gener kjent i apoptosereguleringen ble påvist i tillegg til en rekke gener som så langt ikke er beskrevet i forbindelse med apoptose.

Funnene illustrerer behovet for en bedre forståelse av monocyttene som tas ut fra blodbanen til in vitro studier og pasientterapi.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 6. aug. 2009 12:15 - Sist endret 7. aug. 2009 10:53