Disputas: Tormod Lund

Cand.med. Tormod Lund ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Strategies to counteract β-cell loss in pancreatic islet transplantation.

1. opponent: Professor Camillo Ricordi, Diabetes Research Institute, University of Miami, Florida, USA
2. opponent: Professor François Pattou, Dept. of General and Endocrine Surgery, Centre Hospitalier Régional Universitaire, Lille, Frankrike
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Borghild Roald, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Ivar P. Gladhaug, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Aksel Foss, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Transplantasjon av øyceller for behandling av diabetes
Lege og forsker Tormod Lund har identifisert strategier for å bedre resultater etter transplantasjon av øyceller for behandling av diabetes.
Diabetes er et økende helseproblem, og mange med sykdommen pådrar seg kostnadskrevende komplikasjoner som nyresvikt, hjerte- og karsykdom og synsskader. Transplantasjon av øyceller er en behandlingsmulighet for utsatte pasienter, og kan hindre utvikling av komplikasjoner. Dessverre er det slik at en stor del av cellene som transplanteres ikke overlever, noe som hindrer mer utbredt bruk av øycelletransplantasjon som behandling.
I sin avhandling Strategies to counteract beta-cell loss in pancreatic islet transplantation har Tormod Lund og hans medarbeidere vist at man ved å redusere betennelsesnivået bedres cellenes mulighet til å overleve transplantasjonen. I tilegg har de vist at to nye og lovende medikamenter har denne effekten på cellene.
For å kunne utvikle celletransplantasjon til en kur for diabetes, må transplantasjonsteknikken forandres. Lund og medarbeidere har videreutviklet, samt evaluert effekt av øycelletransplantasjon til muskel som et alternativ til dagens teknikk. Her vil ikke bare øyceller, men muligens også stamceller eller celler fra gris kunne transplanteres.
En kombinasjon av disse strategier vil kunne resultere i mer utbredt bruk av celletransplantasjon som behandling av diabetes.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 26. okt. 2009 09:18 - Sist endret 26. okt. 2009 09:58