Disputas: Anne Maagaard

Cand.med. Anne Maagaard ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mitochondrial toxicity in HIV-infected patients

1. opponent: Professor dr.med. Fredrik Müller, Mikrobiologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
2. opponent: Professor MD PhD Nina Langeland, Seksjon for infeksjonssykdommer, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis dr.scient. Lars Eide, Institutt for klinisk biokjemi, RH, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Stig Jeansson, Mikrobiologisk avdeling, Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Hovedveileder: Professor emeritus Johan N. Bruun, tidl. ved Infeksjonsmed. avdeling UUS. Biveileder: Professor Dag Kvale, Infeksjonsmedisinsk avdeling UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus.

TITTEL: MITOKONDRIETOKSISITET HOS HIV-SMITTEDE PASIENTER

Moderne HIV-behandling er effektiv, noe som betyr at pasienter som står på slik behandling har normal forventet livslengde og redusert sykelighet. Baksiden av medaljen kan være til dels alvorlige langtidsbivirkninger, og mange av disse bivirkningene knyttes til såkalt mitokondrietoksisitet. Mitokondriene er små organeller som blant annet inneholder kroppens eget energikraftverk og således har vital betydning i alle kroppens organer. Lege og forsker Anne Maagaard har i sin avhandling ”Mitochondrial toxicity in HIV infected patients” innført målemetoder og påvist mitokondrietoksisitet i blod og skjelettmuskulatur hos HIV-pasienter som stod på HIV-medisiner. Overraskende fant man slike forandringer også i blod fra ubehandlede HIV-pasienter, men Maagaards studier viste at disse forandringene var knyttet til HIV-infeksjonen, mens forandringer under HIV-behandlingen skyldtes visse HIV-medisiner. Slik kartlegging av mitokondrietoksisitet er vesentlig for økt forståelse av hvordan bivirkninger kan oppstå. Maagaard har også undersøkt målemetoder som i fremtiden kan bidra til å identifisere pasienter med høy risiko for alvorlige medikamentbivirkninger.

Nukleosid revers transkriptase inhibitorer (NRTI) er en gruppe HIV-medisiner som lenge har vært en hjørnesten i behandlingen. Disse medisinene hemmer replikasjonen av HIV, men til en viss grad også av mitokondrie-DNA. Ved kronisk ubehandlet HIV- infeksjon er immunapparatet hyperaktivert, og ved å undersøke mitokondrie-DNA i forskjellige undergrupper av blodceller fra ubehandlede pasienter fant man at spesielt celler som er hyperaktiverte (CD8+ T lymfocytter og B lymfocytter) hadde redusert mengde mitokondrie-DNA. Denne reduksjonen korrelerte dessuten med markører for kronisk hyperaktivering ved HIV-infeksjon (CD38 og PD-1).

Avhandlingen konkluder videre med at mitokondrie-DNA i perifert blod trolig i liten grad gjenspeiler mitokondriefunksjonen i spesifikke organer, for eksempel skjelettmuskulatur.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 10. mars 2009 20:35 - Sist endret 11. mars 2009 09:10