Disputas: Iren Lindbak Matthews

Cand.med. Iren Lindbak Matthews ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Lung Function in Children with Univentricular Hearts

1. opponent: Docent Per Gustafsson, Barn- och Ungdomsmedicin, Skaraborgs Sjukhus, KSS, Skövde, Sverige
2. opponent: Professor Britt Nakstad, Barne- og ungdomsklinikken, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Harald Lindberg, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Leder av disputas:  Professor Odd Geiran, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Overlege Morten Grønn, Barneklinikken, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Lungefunksjon hos barn med en-kammer hjerte
Barnelege Iren Matthews og medarbeidere har funnet at barn med den alvorlige medfødte hjertefeilen, en-kammer hjerte, også har nedsatt lungefunksjon. Lungefunksjonen er mest nedsatt ved fødselen. En livsnødvendig operasjon der kirurgen setter inn et goretex rør fra hjertet til lungene må utføres noen få dager etter fødselen for å hjelpe på hjertefeilen. Denne hjerteoperasjon forbedrer lungefunksjon, men trenger barnet ekstra mange operasjoner blir lungefunksjonen verre. Hvis det går for mye blod til lungene blir lungefunksjonen verre og det er sannsynligvis grunnen til at nyfødte som fikk operert inn de største rørene med blodforsyning til lungene hadde lavere lungefunksjon. De større barna orker mindre fysisk og dette kunne delvis forklares med den nedsatte lungefunksjonen. Kunnskap om den nedsatte lungefunksjonen betyr at det nå er lettere å hjelpe denne gruppen barn dersom de får pusteproblemer slik at de får den riktige behandlingen. Det betyr også at det er viktig at disse pasientene forbygger lungeproblemer med å få vaksiner og ikke utsettes for røyk.
Barn med en-kammer hjerte trenger vanligvis 3 hjerteoperasjoner og avansert medisinsk behandling i løpet av tidlig barnealder for å overleve. Blodforsyningen til lungene er annerledes enn normalt både før og etter operasjonene. Barna kan ha pusteproblemer både pga lungeproblemer og hjerteproblemer. Lungefunksjonsmåling kan hjelpe til med å skille mellom hva som er årsaken, men lite er kjent om hvordan lungefunksjonen er hos disse barna. Lungefunksjonen er undersøkt hos 40 nyfødte barn med en-kammer hjerte og hos 103 friske barn til sammenligning og undersøkelsene er gjentatt gjennom første leveår. Noen av barnas lungefunksjon er målt under hjertekateterisering. I tillegg er en annen gruppe med 33 ferdigopererte barn mellom 8 og 16 med samme hjertefeil undersøkt med avansert lungefunksjonsmåling og ved løping på tredemølle som en test på fysisk yteevne.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 24. sep. 2009 13:23 - Sist endret 24. sep. 2009 15:11