Disputas: Bjørn Erik Mørk

Cand.polit. Bjørn Erik Mørk ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Changing practices - A practice-based study of cross-disciplinary technology development in hospitals

1. opponent: Professor Maxine Robertson, Queen Mary University of London, School of Business and Management, London, England
2. opponent: Professor Odd Nordhaug, Dept. of strategy and management, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Lars Erik Kjekshus, Institutt for helseledelse og helseøkonomi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Ludvig Svennevig, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Johan Olaisen, Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI, Oslo

Changing practice – A practice-based study of cross-disciplinary technology development in hospitals
Organisasjonssosiolog Bjørn Erik Mørk har studert årsakene til at en rekke gjennombrudd i vitenskapelig og teknologisk kunnskap ikke blir tatt inn som del av medisinsk rutinepraksis. Studien peker på at dette ofte skyldes at ny tverrfaglig forskning i mindre grad kan koble seg til eksisterende praksiser, og fordi ny kunnskap bryter med tradisjonelle grenser mellom medisinske disipliner og etablerte maktrelasjoner. Samtidig viser studien at etablering av praksiser på tvers av ulike grupper (vitenskapelige, politiske og industrielle) kan bidra til interaktiv innovasjon. Mørk har studert hvordan dette gjøres i praksis gjennom en longitudinell studie av tverrfaglig teknologiutvikling ved Intervensjonssenteret, Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet. Studien bidrar til vår forståelse av læring, innovasjon og endring. Avhandlingen beskriver hvordan senteret har lyktes med å legge forholdene tilrette for tverrfaglig kunnskapsproduksjon og innovasjon på tvers av etablerte grenser. Imidlertid viser den også at en større utfordring er at det ikke er nok å utvikle slike praksiser lokalt dersom den organisatoriske og institusjonelle konteksten forsterker tendensene til å skille mellom ulike disipliners praksiser de stedene de søkes tatt i bruk. Avhandlingen kritiserer dermed den tradisjonelle lineære tilnærmingen til innovasjonsprosesser som legger til grunn at når beste praksis er identifisert, så vil den relativt enkelt kunne flyttes til andre steder. Isteden argumenterer Mørk for at innovasjoner er svært dynamiske prosesser, hvor politiske interesser og makt kan ha stor betydning. Studien viser også til hvorfor det er viktig å ta et prosessperspektiv på praksis, og se på hvordan praksis er forankret i historiske, politiske og kulturelle forhold. Studien gir en rekke teoretiske bidrag til både lærings- og innovasjonsteori.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. nov. 2009 09:43 - Sist endret 5. nov. 2009 09:57