Disputas: Halvor Kjeang Mørk

Cand.scient. Halvor Kjeang Mørk ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cellular Mechanisms of Heart Failure Progression

1. opponent: Professor Barbara Casadei, University Departement of Cardiovascular Medicine, West Wing John Radcliffe Hospital, Oxford, England
2. opponent: Professor Ulrik Wisløff, Institute of Circulation and Medical Imaging, NTNU, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Knut Gjesdal, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Håvard Attramadal, Institutt for kirurgisk forskning, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr. William E. Louch, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning, Oslo universitetssykehus Ullevål

Cellulære forandringer ved utvikling av hjertesvikt
Hjertesvikt er en hyppig forekommende sykdom med stor dødelighet. Likevel er de bakenforliggende cellulære mekanismene ikke godt nok kartlagt, og behandlingstilbudet er derfor utilstrekkelig. Fysiolog og forsker Halvor Kjeang Mørk har med sitt doktorgradsarbeid bidratt til økt forståelse for forandringene som skjer med gjenlevende hjertemuskelvev fra et infarkt inntreffer til kronisk hjertesvikt utvikles. Spesielt har han satt økt fokus på hjertemuskelcellenes kontraksjonshastighet, og vist at denne reduseres under utviklingen av kronisk hjertesvikt. Dette vil innskrenke effekten av hjertemuskelens kontraksjon betraktelig. Behandling som motvirker den reduserte kontraksjonshastigheten kan bremse, eller i beste fall forhindre utviklingen av kronisk hjertesvikt.

Mørk og medarbeidere har vist at utviklingen av kronisk hjertesvikt etter infarkt også involverer en initial fase med kompensatorisk hyperfunksjon i gjenlevende hjertemuskelvev, som over tid vil overskygges av at hjertemuskelcellene begynner å kontrahere langsommere. Disse forandringene ble assosiert med liknende endringer i cellenes kalsiumhåndtering, forårsaket av endringer i proteinuttrykk samt hjertemuskelcellens strukturelle oppbygning.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 7. des. 2009 10:42 - Sist endret 7. des. 2009 10:52