Disputas: Aslaug Aamodt Muggerud

Cand.scient. Aslaug Aamodt Muggerud ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic and epigenetic alterations in breast tumour progression: The transition from in situ to invasive cancer

1. opponent: Professor Marc van de Vijver, Department of Pathology, Academic Medical Center, Amsterdam, The Netherlands
2. opponent: Professor Per Guldberg, Cancer Genetics Laboratory, Institute of Cancer Biology, Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Borghild Roald, Patologisk anatomisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Ullevål, Oslo

Leder av disputas:  Professor Torill Sauer, Patologisk anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Førsteamanuensis Therese Sørlie, Avdeling for genetikk, Institutt for kreftforskning, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital

Genetiske og epigenetiske forandringer i forhold til utvikling av brystkreft
Cand.Scient og stipendiat Aslaug Aamodt Muggerud har funnet endringer i nye gener med svært ulike funksjoner i tidlige stadier av brystkreft. Disse molekylære forandringene kan være nyttige for klassifisering av tidlig brystkreft, også svulster oppdaget ved mammografi. Det er viktig å kunne avdekke mulige aggressive tilfeller så tidlig som mulig for å redusere risiko for videreutvikling av sykdommen og dermed bidra til å redde liv.
Årlig får drøye 2800 norske kvinner diagnosen brystkreft. Mammografiscreening har ført til en økning av såkalt ikke-invasiv brystkreft. En ikke-invasiv svulst kan utvikle seg raskt til aggressiv kreft hvis den ikke oppdages tidlig og blir behandlet. Dagens system for klassifisering av slike tidlige tilfeller er ikke i stand til å gi pasientene sikker prognose. Identifikasjon av pålitelige biomarkører for å kunne forutsi hvilke svulster som kan ha potensiale til å utvikle seg videre vil være av stor betydning for å forbedre nåværende praksis for vurdering av pasienters risiko for progresjon og tilbakefall.
I dette arbeidet har Muggerud og medarbeidere ved hjelp av mikromatriseteknologi kartlagt mange tusen gener og funnet at ikke-invasiv brystkreft kan deles i minst to undergrupper basert på molekylære mønstre. En av disse gruppene kan være av aggressiv art med muligheter for å utvikles raskt til invasiv kreft. Videre har Muggerud funnet flere av de samme genetiske endringene i både tidlig og mer avansert kreft som tyder på at enkelte gener blir satt ut av funksjon tidlig i kreftutviklingen. En forbedret molekylær klassifisering av tidlig brystkreft vil føre til mer målrettet behandling av pasientene. Videre understreker disse studiene viktigheten av mammografi for å ha muligheten til å oppdage aggressiv brystkreft på et svært tidlig stadium.

For mer informasjon, kontakt Louise K. Aarnes.

Publisert 2. nov. 2009 12:10 - Sist endret 2. nov. 2009 12:40