Disputas: Karl Esten Nakken

Cand.med. Karl Esten Nakken ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): “ABCB4 dysfunction and biliary disease”

1. opponent: Dozent dr.med. Peter Fickert, Klinische Abteilung für Gastroenterologie & Hepatologie, Medizinische Universität Graz
2. opponent: Professor dr.med. Lars Aabakken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Kristian Bjøro, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Trond Buanes, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor em. Morten G. Ræder, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning (IEMF), Oslo universitetssykehus, Ullevål. Medveileder: Overlege Knut Erik Berge, Avdeling for Medisinsk Genetikk, Rikshospitalet

TITTEL: NY INNSIKT I GALLEVEISYKDOMMER

Lege og forsker Esten Nakken har brukt en gen-test for å belyse hvorfor enkelte pasienter er utsatt for å få gallesten i ung alder. Han har også funnet markører som kan måle sykdomsaktivitet ved en spesiell form for kronisk leversykdom.

Gallesten er en vanlig tilstand i den vestlige verden og årsak til mye plager for pasienten og mange sykehusinnleggelser. Mange unge, spesielt kvinner, er rammet av tilstanden. Nakken og medarbeidere har sett på hyppigheten av en spesiell gen-feil blant unge pasienter operert for gallestenssykdom. Resultatet av denne studien viser at noen få av pasientene med påviste mutasjoner vil kunne få gjentatte plager selv etter kirurgi, men for disse finnes det effektiv medikamentell behandling. Det kan derfor være viktig å identifisere denne gruppen pasienter med en slik gen-test.

Primær skleroserende kolangitt (PSC) er en alvorlig leversykdom som er vanskelig å oppdage i tidlig fase og som over tid fører til skade av gallegangene og leversvikt. Det finnes ingen effektiv behandling og PSC er den hyppigste årsak til levertransplantasjon i Norge. Det eksisterer per i dag ingen gode verktøy til å følge sykdomsutvikling og evt. respons på behandling. Esten Nakken og medarbeidere har arbeidet med en musemodell der musene har utviklet en slik leversykdom. Ved å måle aktiviteten til alle genene gjennom sykdomsforløpet hos disse musene har man funnet et knippe gener hvis grad av aktivering avspeiler sykdomsaktivitet. I fremtiden er det håp om at et slikt verktøy kan overføres og brukes av leger som behandler PSC hos mennesker.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 29. mai 2009 09:12 - Sist endret 23. mai 2011 22:41