Disputas: Helene Francisca Stigter Negaard

Cand.med. Helene Francisca Stigter Negaard ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hypercoagulability and angiogenesis in hematologic malignancies

1. opponent: Professor MD Anna Falanga, Ospedali Riunti, Dept. of Hematology, Bergamo, Italia
2. opponent: Professor dr.med. Øystein Bruserud, Hematologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Stein Kvaløy, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Ulrich Abildgaard, Hematologisk forskningslaboratorium, Oslo universitetssykehus, Aker

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Per Morten Sandset, Hematologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo. Biveileder: Professor dr.med. Per Ole Iversen, Institutt for medisinske basalfag (IMB), Avd. for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo, Biveileder: Overlege dr.med. Bjørn Østenstad, Kreftsenteret, Oslo universitetssykehus, Ullevål

TITTEL: Blodproppstendens og blodkarinnvekst ved blodkreftsykdom

Lege og forsker Helene Negaard har i sin avhandling ”Hypercoagulability and angiogenesis in hematologic malignancies” undersøkt hvorfor pasienter med blodkreftsykdom oftere får blodpropp, og studert blodkarinnvekst ved kreftutvikling.

I blodprøvene til pasienter med blodkreftsykdom som ikke hadde startet behandling var det unormale verdier som tydet på økt tendens til blodpropp. Dette gjaldt spesielt pasienter med akutt myelogen leukemi (AML). Under kreftbehandlingen ble blodproppstendensen redusert, men i mindre grad hos dem som ikke var blitt friske av blodkreften. Proteinet tissue factor (TF) er ansett som hovedansvarlig for at kreftpasienter får blodpropp, men TF var ikke årsaken til blodproppstendensen hos blodkreftpasientene.

En annen risikofaktor for blodpropp, ervervet aktivert protein C (APC) resistens, kunne forklare hvorfor blodkreftpasientene hadde blodproppstendens. Dette gjaldt spesielt pasienter med AML. Kreftbehandling hjalp mot ervervet APC resistens.
For at kreft skal utvikle seg, må kreftcellene tiltrekke seg blodkar som kan forsyne dem med næringsstoffer. Det er utviklet medikamenter som kan stoppe denne blodkarinnveksten, og dermed bremse kreftutviklingen. Et mål på blodkarinnvekst er tettheten av blodkar. Negaard fant økt tetthet av blodkar i benmargsprøver hos pasienter med blodkreftsykdom, spesielt hos dem med utbredt kreftsykdom. Blodkartetthet i benmarg har ikke vært undersøkt tidligere ved kreftsykdommen non-Hodgkins lymfom (NHL). Denne blodkarinnveksten kan skyldes forhøyede nivåer av vascular endothelial growth factor. Pasienter som ikke ble friske av kreftbehandlingen hadde spesielt høye nivåer av denne faktoren.
For at nye blodkar skal dannes, må omgivende ekstracellulær matriks (ECM) nedbrytes. Hos NHL pasienter var det forhøyede nivåer av matrix metalloproteinase 9, som påvirker ECM omsetningen. I fremtiden kan det kanskje brukes målrettet kreftbehandling mot dette.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 29. mai 2009 10:41 - Sist endret 9. juni 2009 09:02