Disputas: Birgitta Blakstad Nilsson

M.Sc. Birgitta Blakstad Nilsson ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of group-based high-intensity aerobic interval training in patients with chronic heart failure. The Norwegian Ullevaal model

1. opponent: Docent Agneta Ståhle, Seksjon for sjukgymnastik, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Alf Inge Larsen, Hjertemedisinsk avdeling, Stavanger universitetssykehus, Stavanger
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Dag Jacobsen, Avdeling for akuttmedisin, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Morten Mowe, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  May Arna Risberg, Ortopedisk senter, Oslo universitetssykehus, Ullevål

Intervalltrening i gruppe er bra for pasienter med hjertesvikt
Gruppebasert intervalltrening med høy intensitet bidrar til bedre fysisk yteevne og livskvalitet. Dette går fram av den hittil største langtidsoppfølgingsstudien i Norden på effekt av trening til hjertesviktpasienter. Fysioterapeut og forsker Birgitta Blakstad Nilsson og hennes medarbeidere har i sin doktorgrad undersøkt effekten av gruppebasert intervalltrening med høy intensitet hos pasienter med hjertesvikt. Det kanskje mest overraskende funnet er at de gode effektene vedvarer over tid. I forhold til en kontrollgruppe viser undersøkelsen effekt av gruppebasert trening både på kort- og lang sikt; det kan synes å være motiverende å trene i gruppe og at det i utviklingen av rehabilitering og treningsprogram for denne pasientgruppen er viktig å tenke modell som ivaretar langsiktig endring av aktivitetsmønster. Ullevålsmodellen kan meget vel implementeres i praksis, og er i denne avhandlingen i detalj publisert i en av artiklene.

Over hundre tusen mennesker lider av hjertesvikt i Norge. Som pasienter utgjør de en betydelig del av de som søker primærhelsetjenesten, eller blir innlagt på sykehus. Treningsopplegget Nilsson har undersøkt blir kalt for ”Ullevålsmodellen”, som i flere år har vært benyttet i Skandinavia ved rehabilitering av pasienter etter hjerteinfarkt og hjerteoperasjon. Det er bare noen få tiår siden det ble sett på som uansvarlig å trene pasienter med hjertesvikt. Resultatene fra doktoravhandling har ført til at Oslo universitetssykehus, Ullevål og andre sykehus i landet har etablert et treningstilbud til denne pasientgruppen.

Resultatene er publisert i anerkjente internasjonale tidsskrifter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 12. nov. 2009 11:08 - Sist endret 23. feb. 2010 14:34