Disputas: Ole-Jacob Norum

Cand.med. Ole-Jacob Norum ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Preclinical evaluation of photochemical internalization for treatment of soft tissue sarcomas

Professor Herwvig Kostron, Department of Neurosurgery, University of Innsbruck, Austria
Docent Pelle Gustafson, Ortopediska kliniken, Universitetssjukehuset i Lund, Sverige
Professor Steinar Aamdal, Kreftklinikken, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital

Leder av disputas:  Professor Arild Nesbakken, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kristian Berg, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus, Radiumhospitalet

Lysbehandling mot kreft
Photochemical internalization (PCI) er en ny kreftbehandlings metode som er utviklet ved Radiumhospitalet i Oslo. Metoden er basert på prinsippet til et etablert kreftbehandlings prinsipp som kalles photodynamic therapy (PDT). Ved PDT tilføres kreftsvulsten et lysfølsomt stoff og belyses deretter med synlig lys av passende bølgelengde. Den kjemiske prosessen som så finner sted har potensialet til å drepe kreftceller. Ved PCI benytter man, i tillegg det lysfølsomme stoffet, et aktivt virkestoff / medikament som ved hjelp av PCI teknologien effektivt avleveres i det belyste området. PCI teknologien kan på denne måten forsterket PDT behandlingen og være et selektivt medikamentleveringssystem der effekten av medikamentet økes i det belyste området. Dosen av medikamentet kan reduseres og gir derfor mindre bivirkninger enn tidligere.

Behandlingsprinsippet er for første gang nylig tatt i bruk på mennesker. Avhandlingen til lege og forsker Ole-Jacob Norum bygger på fire eksperimentelle dyrestudier med PCI i kombinasjon med sentrale kreftbehandlingsprinsipper som kirurgi og strålebehandling samt vurdere behandlingens effekt på stimulering av anti-tumor immunitet. Resultatene viser at PCI i kombinasjon med kirurgi kan redusere sannsynligheten for lokalt tilbakefall av kreftsykdom. PCI sammen med strålebehandling kan redusere behovet for intensiv strålebehandling og dermed potensielt redusere skadelige bivirkninger av strålebehandlingen. Videre har han vist at PCI stimulerer immunapparatet på en måte som bidrar til å drepe kreftcellene og videre hindrer nye kreftsvulster i å vokse opp.

Arbeidet er utført ved Avdeling for Strålingsbiologi, Institutt for Kreftsforskning og ved Fagområde operativ behandling, Ortopedisk seksjon ved Radiumhospitalet.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 26. nov. 2009 14:14 - Sist endret 26. nov. 2009 14:20