Disputas: Ingvild Odsbu

Cand.pharm. Ingvild Odsbu ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of the Escherichia coli SeqA protein in organization of newly synthesized DNA

1. opponent: Professor Elliott Crooke, Department of Biochemistry and Molecular & Cellular Biology, Georgetown University Medical Center, Washington DC, USA
2. opponent: Professor Magnar Bjørås, Mikrobiologisk institutt, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Hansen Ree, Onkologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Arne Klungland, Forskerlinjen medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kirsten Skarstad, Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Universitetet i Oslo

Organisering av nylig kopiert DNA i Escherichia coli
For at arvematerialet (kromosomet) skal bevares intakt gjennom generasjoner er det viktig at det kopieres fullstendig og kun én gang per celledeling. Feil i denne prosessen kan gi utvikling av celler som deler seg ukontrollert (kreftceller). Bakterien Escherichia coli er en encellet organisme som egner seg godt til studier av regulering av kopiering av kromosomet. Funn gjort i denne organismen kan nyttiggjøres i studier av de samme prosessene i andre celletyper da prosessene kan være bevart gjennom evolusjonen. Både positive og negative faktorer regulerer kopieringen av kromosomet. SeqA proteinet i E.coli er en slik negativ faktor. Dersom cellen mangler dette proteinet skjer kopieringen av kromosomet uten kontroll og cellen ender opp med for mange kopier av kromosomet. SeqA proteinet har i tillegg evnen til å samle de nylig kopierte delene av kromosomet sammen og kan ha en rolle i fordelingen av de kopierte kromosomene til hver dattercelle før celledeling.
I denne avhandlingen har vi undersøkt hvordan SeqA proteinet organiserer nylig kopiert DNA. Studier av en mutant utgave av proteinet viste at mange SeqA proteiner må binde til hverandre og danne et stort proteinfilament for at SeqA skal kunne utføre sine oppgaver i cellen. Videre har vi funnet at eksisterende SeqA strukturer trekker til seg nylaget DNA mens kopieringen foregår. Det har blitt foreslått at enzymer involvert i syntesen av DNA byggesteiner og enzymer involvert i kopieringen av kromosomet sitter sammen i et stort kompleks for å gjøre kopieringen mer effektiv. SeqA proteinet kan være involvert i å holde dette komplekset sammen. Våre studier av celler som inneholdt for få DNA byggesteiner viste derimot ingen endring i antall SeqA strukturer i cellen og vi konkluderte med at det ikke er noe bevis for at slike SeqA-baserte enzym komplekser eksisterer. En moderat reduksjon i nivået av DNA byggesteiner i cellen ble funnet å resultere i langsommere, men korrekt, kopiering av kromosomet og forsinket celledeling.

For mer informasjon, kontakt Louise K. Aarnes.

Publisert 28. okt. 2009 14:53 - Sist endret 28. okt. 2009 15:16