Disputas: Theresa Mariero Olavsveengen

Cand.med. Theresa Mariero Olavsveengen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Factors impacting on quality of prehospital advanced cardiac life support

Professor Maaret Castrén, Department of Clinical Science and Education, Södersjukhuset, Stockholm
Førsteamanuensis Jon-Kenneth Heltne, Akuttmedisinsk seksjon, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Professor Knut Gjesdal, Hjertemedisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Leder av disputas:  Professor Theis Tønnessen, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Veileder:  Professor Petter Andreas Steen, Avdeling for akutt/anestesi, Oslo universitetssykehus, Ullevål

Kvalitet av behandling for pasienter med hjertestans utenfor sykehus

Lege og forsker Theresa Mariero Olasveengen har vist at målrettede tiltak for å forbedre kvaliteten på hjerte-lunge-redning for dem som rammes av plutselig hjertestans utenfor sykehus resulterer mer effektiv livreddende behandling gitt av helsepersonell.

I Norge rammes ca 5000 personer av plutselig hjertestans hvert år. Mange av disse har hjerter som er ”for gode til å dø”, og kan reddes dersom de mottar rask behandling av høy kvalitet. Tross veletablerte retningslinjer for hjerte-lunge-redning, vet man at den behandlingen som gis, ofte ikke er god nok selv når livredningen foretas av trenet helsepersonell.

I sin avhandling Factors impacting on quality of prehospital advanced cardiac life support har Theresa Mariero Olasveengen og hennes medarbeidere vist at det er mulig å utføre hjerte-lunge-redning av høy kvalitet, også utenfor sykehus. Livredning på stedet fremfor rask transport til sykehus, økt fokus på gode brystkompresjoner med lite avbrytelser og tilstedeværelse av lege med akuttmedisinsk kompetanse var blant tiltakene som bidro til god behandlingskvalitet.

Innføringen av nye internasjonale retningslinjer for hjerte-lunge-redning fra 2005 førte til en betydelig forbedring av behandlingskvaliteten, og forventes å bidra til bedret overlevelse for dem som rammes av plutselig hjertestans over hele verden.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 20. okt. 2009 11:35 - Sist endret 20. okt. 2009 11:43