Disputas: Jan Oldenburg

Cand.med. Jan Oldenburg ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Long-term outcome after treatment for testicular cancer

Professor Alan Horwich, The Royal Marsden Hospital, Sutton, Surrey, UK
Professor Jourik A. Gietema, Department of Medical Oncology, University Medical Center Groningen, The Netherlands
Professor Stein Ilner Opjordsmoen, Seksjon for voksenpsykiatri, Oslo Universitetssykehus HF, Ullevål

Leder av disputas:  Professor Kjell Tveit, Universitetet i Oslo

Veileder:  professor Sophie D. Fosså, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet-Radiumhospitalet

Norske menn har på verdensbasis den høyeste risikoen for å utvikle testikkelkreft. De aller fleste (>95 %) av disse blir helbredet pga. avansert tverrfaglig behandling. Cand.med. Jan Oldenburg belyser langtidseffekter hos pasienter behandlet for testikkelkreft ved Radiumhospitalet, Oslo universitetssykehus. Han undersøkte særlig forekomsten av sene tilbakefall av kreften (>2 år etter avsluttet behandling). Blant 1,949 pasienter var det 25 (1.3%) som fikk et slikt tilbakefall (Artikkel I). Andelen er lavere enn de 2-6 % angitt fra andre internasjonale kreftsentra. Årsaken til denne lave forekomsten kan skyldes strategien med å fjerne også små gjenværende restsvulster etter cellegiftbehandling, noe som sjelden gjøres ved andre kreftsentra. Pasienter med germinalcelletumor lokalisert til andre steder enn testiklene, har en signifikant høyere risiko (6 %) for slike tilbakefall. Det anbefales derfor å utvide kontrollperioden for slike pasienter.

Mange menn som har vært behandlet for testikkelkreft med cisplatin-basert cellegift plages av kribling i hender og føtter, svekket følsomhet i fingre og tær, hvite og kalde fingre ved kuldepåvirkning, samt øresus og redusert hørsel (Artikkel II). De store individuelle forskjellene mellom pasienter som fikk ganske lik cellegift behandling er påfallende, og Oldenburg og medarbeiderne kunne påvise en beskyttende effekt mot slike bivirkninger av en variasjon av genet som koder for Glutathione-S transferase P1- og –M1 (Artikkel III+IV). På sikt kan funnene i avhandlingen bidra til en mer skreddersydd behandling for menn med testikkelkreft.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 10. juni 2009 09:28 - Sist endret 10. juni 2009 09:44