Disputas: Håvard Ølstørn

Cand.med. Håvard Ølstørn ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Neural stem, cells from the adult human central nervous system and brain tumors . Properties in vivo following xenotransplantation

1. opponent: Professor Peter Siesjø, MD PhD, Dept of Neurosurgery, Lund University Hospital, Sweden
2. opponent: Professor Morten Lund-Johansen, MD PhD, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
3. medlem: Professor dr.med. Chantal Tallaksen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Leif Gjerstad, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Iver A. Langmoen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

TITTEL: Stamceller i voksen hjerne og i hjernesvulster kan bidra til nye behandlingsmetoder

Hjernen har begrenset evne til å reparere skader, for eksempel ved sykdommer som medfører at hjerneceller gradvis dør, som ved Parkinsons sykdom. Samtidig er visse former for hjernekreft blant de dødeligste formene for kreft både for kvinner og menn. Stamceller i hjernen kan være en fellesnevner med tanke på å utvikle nye behandlingsformer for slike sykdommer.

Hjernen inneholder stamceller, som er umodne celler som kan utvikle seg til modne nerveceller, også i voksen alder. Vi har vist at slike stamceller kan dyrkes i laboratoriet, og deretter transplanteres inn i hjernen på rotter som er blitt påført en hjerneskade. Mange celler overlever transplantasjonen, og mange av cellene vandrer helt spesifikt inn i den skadede delen av hjernen. Noen av cellene begynner å utvikle seg til å bli nerveceller. Dette antyder at transplantasjon av hjernestamceller kan bli en ny behandlingsmetode, hvor pasientens egne hjernestamceller benyttes til å ta over jobben til nerveceller som er tapt på grunn av sykdom. Således kan man også unngå å bruke omstridte celler fra fostervev eller stamceller fra befruktede egg.

Samtidig har vi vist at det finnes celler i hjernesvulster som ligner veldig på hjernestamceller. Slike celler kan også dyrkes i laboratoriet, og når disse cellene transplanteres til musehjerner, oppstår det nye hjernesvulster. Dette viser at denne celletypen kan være viktig for at hjernesvulster faktisk oppstår og utvikler seg i hjernen. Videre studier hvor normale hjernestamceller sammenlignes med stamceller i hjernesvulster kan lede oss fram mot ny terapi også for hjernekreft, hvor behandlingen rettes spesifikt mot kreft-stamcellene.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 8. okt. 2009 23:13 - Sist endret 8. okt. 2009 23:45