Disputas: Anne Katerine Omland

Cand.med. Anne Katerine Omland ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Assisted reproductive techniques in unexplained and minimal/mild endometriosis-associated infertility

1. opponent: Førsteamanuensis Mette Haase Moen, Inst. for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, NTNU, Trondheim
2. opponent: Professor Erik Qvigstad, Kvinneklinikken, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Britt-Ingjerd Nesheim, Kvinnesenteret, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Leder av disputas:  Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Professor Tom Tanbo, Kvinneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Assisterte befruktnings metoder ved uforklarlig (UI) og minimal–mild endometrioseassosiert (EI) infertilitet
I fire artikler belyses mulige forskjeller mellom UI og EI. Inseminasjonsbehandling ga en signifikant høyere graviditetsrate og flere flerlingesvangerskap i UI gruppen (33,6 %, 11/119) sammenliknet med EI gruppen (16,3 %, 1/49). I naturlig syklus IVF (in vitro fertilisering) (NIVF) fant vi signifikant lavere befruktnings og graviditetsrate for UI (62,2 og 8,7 %) sammenliknet med EI (80,0 og 23,5 %) og tubar infertilitets gruppen (68,6 og 16,0%). Ved å sammenlikne graviditetsutkomme i en gravid kohort etter IVF og ICSI (intracytoplasmatisk spermie injeksjon, mikroinjeksjon) for UI og EI med mannlig faktor infertilitet som kontrollgruppe fant vi høyere rate levende fødte, tvilling fødte og færre tidlig aborter i UI gruppen (78,8, 23,5 og 11,7 %) sammenliknet med EI gruppen (66,0, 15,0, 19,3 %) og mannlig faktor gruppen (66,7, 18,1, 18,0 %). UI og EI som opplevde befruktningssvikt ved vanlig IVF behandling fikk behandling med ICSI. Sammenliknet med UI og mannlig faktor (kontrollgruppe) fikk EI redusert befruktningsrate (72,9 % for UI, 64,1 % for mannlig faktor og 58,5 % for EI), men vi fant ingen forskjeller i graviditetsraten. Det synes som det hos EI kan være et ugunstig miljø i bukhulen som kan føre til problemer både for eggutvikling, befruktning, tidlig embryoutvikling og i tidlig graviditet. Vi anbefaler først et begrenset antall inseminasjonsforsøk fordi behandlingen er relativt enkel, etterfulgt av NIVF eller IVF, ved befruktningssvikt tilbys ICSI. UI er en uensartet gruppe hvor defekter i både egg og sædcelle produksjon kan ha en vesentlig rolle. Vi anbefaler AIH etterfulgt av IVF og eventuelt ICSI ved befruktningssvikt. Fordi UI hadde en relativ høy forekomst av tvillinggraviditeter bør det utvises forsiktighet ved inseminering når det blir mange eggposer og være en vurderingsfaktor med tanke på hvor mange embryo (1 eller 2) som settes inn i livmoren.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 7. aug. 2009 11:40 - Sist endret 7. aug. 2009 11:48