Disputas: Kevin Sunde Oppegaard

Cand.med. Kevin Sunde Oppegaard ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetessykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Misoprostol’s Preoperative Cervical Ripening Effect

1. opponent: Professor Kristina Gemzell-Danielsson, Department of Woman and Child Health, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Anne Ørbo, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Tom Tanbo, Kvinneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Anne Cathrine Staff, Kvinnesenteret, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Britt-Ingjerd Nesheim, Kvinnesenteret, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Misoprostols preoperative modningseffekt på livmorhalsen
Lege og forsker Kevin Sunde Oppegaard har forbedret metoden for inngrep i livmorhulen, slik at det blir mest mulig skånsomt for kvinnen. I perioden 2001-2009 har han ledet fire forskningsstudier med et legemiddel mot magesår – misoprostol – som gjør livmorhalsen myk. Legemiddelprodusenten har imidlertid ikke godkjent bruken av legemiddelet til dette formålet. Misoprostol er billig og trygt, og det har derfor vært stor interesse knyttet til disse studiene.

I sin avhandling Misoprostol’s cervical ripening effect har Kevin Sunde Oppegaard og hans medarbeidere vist at metodene man tidligere brukte ikke var optimale. Kvinnene kan sette tablettene i skjeden selv hjemme. Dette gjør livmorhalsen myk raskere og med færre bivirkninger, sammenlignet med å svelge tablettene. Kvinnene synes det er greit å sette tabletter i skjeden selv, dette gjelder også kvinner fra land utenfor Norden. Oppegaard og medarbeidere fant at misoprostol er effektiv både hos gravide og ikke-gravide kvinner, men ikke hos kvinner etter overgangsalderen. Hvis kvinner etter overgangsalderen bruker kvinnelig kjønnshormon i skjeden i 14 dager, vil misoprostol virke også hos disse.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 26. nov. 2009 11:29 - Sist endret 26. nov. 2009 11:38