Disputas: Daehoon Park

cand.med. Daehoon Park ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Axillary Lymph Node Metastases in Breast Cancer

1. opponent: Professor dr.med. Jon Arne Søreide, Kirurgisk avdeling, Stavanger universitetssykehus
2. opponent: Førsteamanuenis dr.med. Anna M. Bofin, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Aud Svindland, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Disputasleder: Professor dr.med. Ragnhild Emblem, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Torill Sauer, Patologisk-anatomisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus. Biveileder: professor dr.med. Rolf Kåresen, Bryst og endokrinkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

TITTEL: Spredning av kreftceller til lymfeknutene i armhulen hos brystkreftpasienter

Lege og stipendiat Daehoon Park har i sitt doktorgradsarbeid studert hvordan molekylære markører uttrykkes i kreftceller i brystet og ved spredning til lymfeknuter i armhulen. Han har også studert hvilken betydning funn av enkeltstående kreftceller (≤0.2 mm) eller små cellegrupper (0.2-2.0 mm) i lymfeknuter har for overlevelse og dermed for behov for etterbehandling med cellegift og/eller antiøstrogener.

Nyere forskning viser at rutinemessig undersøkelse av lymfeknuter med få snitt og rutine farging er lite egnet for påvisning av små grupper eller enkeltstående kreftceller. Mange snitt og immunfarging øker funn av kreftceller i lymfeknutene med opptil 30%. På den annen side er den kliniske betydning av slike små grupper av kreftceller i lymfeknutene for overlevelse uavklart. I dette studiet ønsker vi å bidra til en bedre forståelse av spredningsprosessen, og å studere en ny og mer sensitiv metode for påvisning/karakterisering av enkeltstående kreftceller og små cellegrupper i lymfeknuter. Vi har også fokusert på å finne den kliniske betydningen av disse cellegruppene i lymfeknuter hos brystkreftpasienter.

Vi fant at enkeltstående kreftceller ikke påvirket overlevelsen etter vel åtte års observasjon. Dermed behøver man ikke å gi cellegiftbehandling. Derimot påvirket små cellegrupper overlevelsen og krever dermed etterbehandling. I tillegg har vi funnet at visse molekylære markører (E-cadherin, cateniner, claudin-7 og Ki-67) var sterkere uttrykt i kreftceller i lymfeknuter i forhold til i brystet. Til arbeidet har vi også benyttet en ny og følsom teknikk hvor kreftceller trekkes ut av lymfeknutene ved hjelp av jernholdige kuler dekket av antistoff mot kreftcellene. Våre funn øker forståelsen av spredningsmekanismen ved brystkreft, og kan dermed lede til bedret behandling. Det viktigste funnet er imidlertid at enkeltstående kreftceller ikke påvirker overlevelse, noe som støtter nåværende norsk praksis som er at disse ikke skal ha noen form for tilleggsbehandling.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 4. sep. 2009 13:22 - Sist endret 4. sep. 2009 13:56