Disputas: Øystein Riise

Cand.med. Øystein Riise ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Childhood Arthritis and Osteomyelitis: Incidence and characteristics

1. opponent: Professor Troels Herlin, Børneavdelingen, Århus universitetssykehus
2. opponent: Seksjonsoverlege Hilde Berner Hammer, Revmatologisk avdeling, Diakonhjemmet sykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Drude Fugelseth, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Petter Brandtzæg, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Berit Flatø, Revmatologisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Nyoppstått leddbetennelse og skjelettinfeksjon hos barn
Lege og forsker Øystein Rolandsen Riise har kartlagt forekomst og kjennetegn ved nyoppstått leddbetennelse (artritt) og skjelettinfeksjon (osteomyelitt) hos barn. Diagnosene kan være vanskelige og mange barn venter unødig lenge før de blir vurdert av spesialist. Tidlig diagnose er viktig for å finne barn som må ha antibiotika på sykehus, de som utvikler hjertesykdom og for å hindre senskader ved nyoppdaget kronisk sykdom. I tre fylker på Østlandet ble det i 2004-05 funnet 221 barn med artritt og 37 barn med osteomyelitt. Studien er unik fordi alle fastleger og legevaktsleger aktivt ble bedt om å henvise barna til nærmeste sykehus. I sin avhandling Childhood arthritis and osteomyelitis: Incidence and characteristics har Riise og hans medarbeidere vist at alder, målrettet legeundersøkelse og blodprøver kan avklare hvilken sykdom barnet har ved første legebesøk. MR viste at 30 % av barn med osteomyelitt også har artritt.
Hofte- eller kneleddsbetennelse var vanligst. Osteomyelitt oppsto oftest i nedre del av ryggen eller nedenfor knærne. Barn under 3 år har høy risiko for alvorlige infeksjoner og kronisk sykdom, i motsetning til gutter i 3-10 års alder med hoftebetennelse som blir raskt friske av seg selv. I tillegg til alder kunne sykdom over 2 uker, betennelse i kne, fingre eller mange ledd og blodprøver forutsi langvarig sykdom. Jenter var mer utsatt enn gutter. Opptil 35 % av barn med leddbetennelse hadde streptokokk-bakterie og dette medførte langvarig sykdom for noen. I motsetning til utenlandske rapporter ble hjertesykdom kun påvist hos én pasient som hadde akutt revmatisk feber. Flått- eller tarminfeksjon var uvanlig. MR var en god undersøkelse for påvisning av osteomyelitt og MR-bildene var ulike avhengig av sykdomslengde. Normal senkning i blodprøve usannsynliggjør osteomyelitt ved akutt sykdom, men normale blodprøver er typisk for infeksjoner som vedvarer.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. apr. 2009 14:45 - Sist endret 30. apr. 2009 14:56