Disputas: Petter Andreas Ringen

Cand.med. Petter Andreas Ringen ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Substance use in psychotic disorder; use patterns and relation to clinical and cognitive characteristics in schizophrenia and bipolar disorder

1. opponent: Professor dr.med. Olav Linaker, Institutt for nevromedisin, Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet (NTNU)
2. opponent: Professor dr.med. Jørgen Bramness, Senter for rus- og avhengighetsforskning (Seraf), Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Berit Grøholt, Institutt for psykiatri, UiO

Leder av disputas:  Professor dr.med. Lars Lien, Instituttleder for Institutt for psykiatri, UiO

Veileder:  Hovedveileder: Prof. dr.med. Ole A. Andreassen, TOP, Oslo universitetssykehus Ullevål, Seksjon for voksenpsykiatri, Institutt for psykiatri, UiO. Biveileder: Forsker Ingrid Melle, Seksjon for voksenpsykiatri, Oslo universitetssykehus, Ullevål

TITTEL: Pasienter med schizofreni har andre rusmiddelbruksmønstre og større problemer relatert til rusmiddelbruk enn pasienter med bipolar lidelse

Lege og forsker Petter Andreas Ringen har undersøkt bruken av rusmidler i de to store psykiatriske diagnosegruppene schizofreni og bipolar lidelse. I sin avhandling Substance use in psychotic disorder; use patterns and relation to clinical and cognitive characteristics in schizophrenia and bipolar disorder har Petter Andreas Ringen og hans medarbeidere funnet at det var 40 % flere som hadde prøvd rusmidler i disse pasientgruppene enn i den generelle befolkningen i Oslo. Pasienter med schizofreni så ut til å bruke mer ”sterke stoffer” som amfetamin og kokain enn de med bipolar lidelse og de brukte også flere stoffer og hadde hyppigere bruk. Høyere bruk var relatert til mer symptomer hos de med schizofreni enn hos de med bipolar lidelse. Cannabisbruk ble funnet å ha sammenheng med dårligere nevrokognitiv fungering hos schizofrenipasienter, men dette var ikke tilfelle hos pasienter med bipolar lidelse.

Bruk av rusmidler er et betydelig problem hos mennesker med psykiatriske lidelser, dette gjelder i særlig grad ved de to store diagnosegruppene schizofreni og bipolar lidelse. Lite har til nå vært kjent om det er forskjeller mellom lidelsene i forhold til hvordan de bruker rusmidlene. Rusmiddelbruk ved psykiatrisk lidelse er kjent for å være koblet med større sykelighet og sosiale problemer, men det er usikkert om dette er like uttalt for alle lidelser.

Funnene tyder på at det er forskjeller mellom pasientgrupper i forhold til hvordan man bruker rusmidler og hvordan bruk har sammenheng med plager og fungering. Ringen har blant annet konkludert med at funnene understreker hvor viktig god kartlegging av rusmiddelbruk er ved alvorlige sinnslidelser. Dersom funnene bekreftes kan det se ut til at behandlingstinnsatsen bør tilpasses mer til type lidelse.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 20. aug. 2009 10:30 - Sist endret 20. aug. 2009 10:49