Disputas: Anders Sandvik

Cand.scient. Anders Sandvik ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A study on immunomodulating beta-glucan: Effects of oral application on inflammation, tissue injury, and the mucosal immune system in experimental animals

1. opponent: Professor Johan Garssen, Department of Pharmaceutical Sciences, Utrecht University, Nederland
2. opponent: Professor Terje Espevik, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Dissen, Avdeling for anatomi, IMB, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Egil Johnson, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Finn-Eirik Johansen, Institutt for Patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Trening av immunforsvaret med beta-glukan

β-Glukan beskytter mot inflammatorisk tarmsykdom og reduserer organskade ved alvorlig blodforgifting i dyremodeller. Det viser stipendiat Anders Sandvik i sitt doktorgradsarbeid. Et velfungerende immunforsvar holder oss friske. Immunforsvaret har effektive våpen for å bekjempe inntrengere som bakterier og virus. Disse våpnene kan imidlertid skade oss og gjøre oss alvorlig syke dersom forsvaret feilinstrueres eller våpenkontrollen svikter. Ved sepsis kommer immunforsvarets kamp mot bakterier i blodbanen ut av kontroll. I alvorlige tilfeller vil denne ukontrollerte motstandskampen kunne føre til sirkulasjonssvikt, organsvikt og i verste fall død. Et feilinstruert immunforsvar som retter sitt skyts mot ufarlige bakterier i tarmen – mikrobiotaen (”tarmfloraen”), kan føre til inflammatorisk tarmsykdom (IBD) i genetisk disponerte individer. Styrking eller styring av immunforsvaret, såkalt immunmodulering, fremstår som en attraktiv tilnærmingsmåte for å beskytte mot eller behandle en rekke sykdommer. β-Glukaner er kjeder av glukose-sukker, isolert fra bl.a. gjærsopp, som har en rekke immunmodulerende egenkaper. β-Glukaner prøves nå ut på pasienter og en økt forståelse av hvordan β-glukaner virker er ønskelig. I sin avhandling ”A study on immunomodulating beta-glucan: Effects of oral application on inflammation, tissue injury, and the mucosal immune system in experimental animals” viser Sandvik at oralt tilført β-glukan har positive effekter i dyremodeller for sepsis og IBD. Sandvik og samarbeidspartnere viser også at peroral β-glukan-behandling fører til interessante endringer i deler av immunforsvaret som er spesialisert for å beskytte de utsatte slimhinnene i tarmen. Arbeidet er utført ved Centre for Immune Regulation og forskningslaboratoriet LIIPAT ved Institutt for patologi, Universitetet i Oslo og er finansiert av Norges forskningsråd og Biotec Pharmacon ASA.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. mars 2009 12:45 - Sist endret 31. mars 2009 12:52