Disputas: Nils Oddvar Skaga

Cand.med. Nils Oddvar Skaga ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Quality-of-care assessment in a Norwegian trauma population

1. opponent: Professor Tim J. Coats, Accident and Emergency Department, Leicester Royal Infirmary, University Hospitals of Leicester
2. opponent: Docent Per Örtenwall, Akut kirurgisk- och traumavårdsavdeling, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jan Erik Madsen, Ortopedisk senter, Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Chantal Tallaksen, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus

Veileder:  Professor Petter Andreas Steen, Prehospital divisjon, Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus

Vurdering av behandlingskvalitet i en norsk traumepopulasjon: Forslag til forbedringer av en internasjonal modell for beregning av overlevelsessannsynlighet
Sykehus som mottar alvorlig skadde pasienter må sammenligne sine behandlingsresultater med andre sykehus eller en internasjonal standard. Til dette benyttes bl.a. statistiske modeller som tar høyde for forskjeller i pasientgrunnlag. En modell utviklet i USA på 1980-tallet er fortsatt dominerende. Modellen (TRISS – Trauma and Injury Severity Score) beregner sannsynlighet for overlevelse basert på anatomisk skade, fysiologi, skademekanisme og alder. I et materiale fra Ullevål universitetssykehus undersøkte vi om denne modellen er egnet til bruk i Norge i dag. I Norge har vi jevnt over høy kvalitet i den prehospitale behandlingen. Luftambulansetjenesten sikrer de alvorligst skadde pasientene optimal behandling kort tid etter skade. Mange blir stabilisert og lagt i narkose på skadestedet. Dette gjør at skåring av våkenhetsgrad og pustefrekvens ikke kan utføres i akuttmottaket, i henhold til konvensjonen for TRISS. Internasjonal anbefaling er at slike pasienter ekskluderes fra kvalitetssikringsstudier. Vårt arbeid har vist at dette er en svært uheldig praksis, og at konvensjonen må endres slik at alle pasienter inkluderes i kvalitetsstudier. Anatomiske skader kodes etter en protokoll som blir revidert med få års mellomrom. I en separat studie har vi vist at ulike revisjoner fortsatt gir sammenlignbare resultater.Det er rimelig å forvente at helsetilstand før ulykken har betydning for overlevelse. Vi har vist at beregningsmodellene forbedres hvis man inkluderer klassifisering av sykdom som foreligger før ulykken, i henhold til et enkelt kodeverk som anestesipersonell benytter daglig.I det siste arbeidet påviste vi et stort behov for å standardisere tidspunktet man benytter for å kode om pasienten overlevde ulykken eller ikke. Det lite presise endepunktet som benyttes i USA – ”status ved utskrivelse fra akuttsykehuset” – gjør at mange dødsfall ikke regnes med. Endepunktet ”død/levende 30 dager etter skade” som Verdens Helseorganisasjon anbefaler bør isteden benyttes.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 21. jan. 2009 14:57 - Sist endret 22. jan. 2009 15:52