Disputas: Karsten Bruins Slot

Cand.med. Karsten Bruins Slot ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Thrombolytic treatment for acute ischaemic stroke: Patients’ and physicians’ views, and potential long-term benefits

1. opponent: Docent Kerstin Hulter Åsberg, Medicinsk avdeling, Lasarettet i Enköping, Sverige
2. opponent: Professor Bent Indredavik, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim og Avdeling for hjerneslag, St.Olavs Hospital, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Ole Morten Rønning, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Torgeir Bruun Wyller, Geriatrisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr.med. Eivind Berge, Medisinsk divisjon, Oslo universitetssykehus, Ullevål

Blodpropp-oppløsende behandling av akutt hjerneslag
Hjerneslag er den tredje hyppigste årsak til død og den hyppigste årsak til alvorlig funksjonshemming og langvarig institusjonsomsorg i Norge. Årlig rammes rundt 15.000 nordmenn av hjerneslag; dette antallet vil komme til øke de neste årene som følge av en aldrende befolking. De fleste hjerneslag er forårsaket av en blodpropp i et blodkar i hjernen. Akutt behandling med en blodpropp-oppløsende medisin i løpet av de første 3-4,5 timene kan minske skaden i hjernen. Dette kan føre til et bedre funksjonsnivå hos pasientene etter et hjerneslag. Dessverre får fremdeles få pasienter slik behandling i de fleste land, inkludert Norge.

I denne studien ønsket vi å finne ut hvorfor slik behandling fortsatt er lite brukt i Norge. Videre ville vi finne ut hva slagpasienter og mennesker med risiko for å få hjerneslag synes om denne behandlingen. Til slutt ønsket vi å studere mulige effekter av blodpropp-oppløsende behandling av hjerneslag på slagpasienters overlevelse og dødsårsaker på lang sikt.

Vi fant at de fleste mennesker er interessert i å bli behandlet med en blodpropp-oppløsende medisin, spesielt hvis de får et moderat til alvorlig hjerneslag.

En spørreundersøkelse blant 453 leger og 57 ambulansetjenester, som er involvert i behandling av pasienter med akutt hjerneslag i Norge, Sverige og Danmark, viste at kun 2% av alle slagpasienter blir behandlet med blodpropp-oppløsende medisiner. Viktige årsaker til dette kan være at slagpasienter blir innlagt på sykehus for sent, fordi de vet for lite om symptomene på hjerneslag og akutt behandling.

Til slutt har vi analysert data fra 7710 slagpasienter, og fulgt dem opp i opptil 19 år. Vi fant at pasienter som er avhengige etter slaget har en betydelig økt risiko for å dø, enn pasienter som ikke er avhengige. Behandling med blodpropp-oppløsende medisiner kan derfor både forbedre slagpasienters funksjonsevne og overlevelse.

Våre funn tyder på at det er viktig at flere slagpasienter blir behandlet med blodpropp-oppløsende medisiner. Et nødvendig tiltak kan være å forbedre allmennhetens kunnskap om hjerneslagsymptomer. Videre bør det opplyses om hvor viktig det er å få rask behandling på sykehus. Vi tror at dette vil føre til at færre pasienter blir avhengige og at færre vil dø som følge av et hjerneslag.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 30. okt. 2009 11:10 - Sist endret 10. feb. 2010 15:01