Disputas: Silje Anette Solheim

Siv.ing. Silje Anette Solheim ved Bioteknologisenteret i Oslo vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of membrane-associated adaptor proteins in lymphocyte signalling

Professor Václav Horejsí, Institute of Molecular Genetics, Academy of Science of Czech Republic, Tsjekkia
Førsteamanuensis Geir Bjørkøy, Laboratoriesenteret, HIST, St.Olavs Hospital, Trondheim
Professor Tone Tønjum, Mikrobiologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Heidi Kiil Blomhoff, Avdeling for biokjemi, IMB, UiO

Veileder:  Prosjektleder Torunn Berge, Bioteknologisenteret, UiO

Membranassosierte adaptorproteiner i lymfocyttsignalering
Tett regulering av immunforsvaret er nødvendig for at kroppen skal kunne reagere spesifikt og kraftig ved angrep utenfra men ikke unødvendig mot kroppens egne celler. I dette forsvaret er to hvite blodceller, B og T lymfocytter, sentrale for den spesifikke og langvarige beskyttelsen mot patogener. Terskelen for aktivering av disse to celletypene er studert i avhandlingen ”The role of membrane-associated adaptors proteins in lymphocyte signalling” der Solheim og medarbeidere spesifikt har studert hvordan to adaptorproteiner PAG og β-arrestin, påvirker denne.

Adaptorproteiner fungerer som brobyggere og samler større proteinkomplekser bestående av ulike effektormolekyler nødvendige for å motta og utføre cellekommunikasjon. Transmembranproteinet PAG er kjent for å bremse aktivering av lymfocytter gjennom binding av den negative regulatoren Csk, som dermed hemmer aktiviteten til flere sentrale effektormolekyler. Solheim og medarbeidere har beskrevet hvordan Csk rekruttering er styrt av interaksjonen mellom effektormolekylet Fyn og PAG, som utføres på en slik måte at den Fyn-populasjonen som interagerer med PAG ikke utsettes for hemming av Csk. Slik sikres T lymfocytten i en hvilende, ikke-aktiv tilstand. Avhandlingen beskriver videre interaksjonen mellom PAG og slike effektormolekyler i B lymfocytter og foreslår PAG som en generell bindingspartner for disse molekylene. Solheim og medarbeidere har også studert adaptorproteinet β-arrestin som nylig er foreslått å bidra til maksimal T celleaktivering gjennom rekruttering av phosphodiesteraser til membranen ved T-cellereseptor/CD28 stimulering, noe som resulterer i degradering av det hemmende signalstoffet cAMP.

I denne avhandlingen er et nytt medlem av komplekset, protein kinase B, identifisert som ansvarlig for rekruttering av komplekset til cellemembranen ved interaksjon med spesifikke fosfolipider i membranen. Komplekset bringes da i nærheten av cAMP og kan bidra til full aktivering av T lymfocytter.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 19. feb. 2009 13:12 - Sist endret 20. feb. 2009 13:57