Disputas: Susanne Stuffers

Cand.med. Susanne Stuffers ved Falkultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of ESCRT proteins and phosphoinositides in MVE biogenesis, endocytic trafficking and disease

Professor Graca Raposo, Structure and membrane compartments, Institute Curie, Paris
Dr. scient. Geir Bjørkøy, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
Professor Jan Øivind Moskaug, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr.scient. Andreas Brech, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Funksjonen til ESCRT proteiner og fosfoinositider i endosom-nydannelse, endocytose og sykdommer.
Endosomer er organeller som utfører basale, men essensielle funksjoner i våre celler, som for eksempel opptak av næringsstoffer, kontroll av reseptor-signalering og degradering av makromolekyler. Dannelse og vedlikehold av endosomer er strengt regulert, og det kan ha alvorlige konsekvenser for helsen når denne kontrollen svikter. ”Endosomal Sorting Complex Required for Transport” (ESCRT)-proteiner har flere viktige funksjoner i våre celler, og tap av eller endringer i genene som koder for disse proteinene er nylig blitt knyttet til kreft og infeksjoner. Ved å studere celler som har mistet ett eller flere ESCRT-proteiner bidrar cand.med. Susanne Stuffers med doktorarbeidet sitt til økt kunnskap om hvordan ESCRT-proteiner er involvert i dannelse av endosomer og sortering av vekstfaktor-reseptorer og hvordan disse mekanismene er involvert i sykdomsutvikling. I samarbeid med kolleger ved Institutt for kreftforskning har hun funnet at ESCRT-proteiner, i tillegg til kreft og infeksjoner, har stor påvirkning på utvikling av nevrodegenerative mekanismer i hjernen som fører til lidelser som Huntingtons og Alzheimers sykdom. ESCRT-proteiner har en viktig funksjon i dannelsen av endosomer, og siden mange virus, inkludert HIV, utnytter denne funksjonen av ESCRT-proteiner til å reprodusere seg i cellene er det viktig å forstå på hvilken måte dette foregår. I tillegg har ESCRT-proteiner en viktig rolle i å selektere vekstfaktor-reseptorer for degradering for derved å kontrollere og avslutte deres signalering. Forhøyet og ukontrollert signalering fra vekstfaktor-reseptorer resulterer i ukontrollert cellevekst og -overlevelse, mekanismer som er knyttet til utvikling av kreft. Arbeidet som inngår i denne avhandlingen er av betydning for utvikling av fremtidige terapeutiske strategier hvor ESCRT-proteiner enten brukes som markører for diagnostikk eller som mål for legemidler.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 9. jan. 2009 13:34 - Sist endret 9. jan. 2009 14:55