Disputas: Ebbe Billmann Thorgersen

Cand.med. Ebbe Billmann Thorgersen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Complement and CD14: Roles in Escherichia coli-induced inflammation in the pig

1. opponent: Professor Seppo Meri, Dept. of Bacteriology and Immunology, Haartman Institute, University of Helsinki, Finland
2. opponent: Professor Markus Huber-Lang, Dept. of Traumatology, University of Ulm, Tyskland
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tone Tønjum, Mikrobiologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Peter Kierulf, Med Service Divisjon, Oslo universitetssykehus,Ullevål

Veileder:  Professor Tom Eirik Mollnes, Immunologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Ny behandling av blodforgiftning
Lege og forsker Ebbe Billmann Thorgersen har undersøkt muligheten til å hemme betennelsesprosessen i kroppen ved blodforgiftning (sepsis). Dette kan føre til ny behandling av dette alvorlige infeksjonsutløste syndromet.
Med gris som forsøksdyr og Escherichia coli (E. coli) som modellbakterie har Ebbe Billmann Thorgersen og medarbeidere vist at målrettet hemming av to sentrale systemer i immunforsvaret (komplement og CD14) gir betydelig reduksjon av skadelige betennelsesprosesser som oppstår ved blodforgiftning. E. coli tilhører en stor gruppe bakterier med sentrale likhetstrekk, kalt Gram-negative bakterier. Disse bakteriene er kjent for å gi infeksjoner i f. eks. luft- og urinveier, som kan utvikle seg til blodforgiftning.
Erkjennelsen av at ikke bare bakteriene i seg selv, men også den betennelsesreaksjonen de forårsaker i kroppen er skadelig, er sentral i denne forskningen. I avhandlingen Complement and CD14: Roles in Escherichia coli- induced inflammation in the pig vises det at hemming av deler av immunforsvaret i fremtiden kan brukes i behandling av blodforgiftning som et viktig tillegg til dagens standardbehandling (antibiotika og intensivbehandling).

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. nov. 2009 12:58 - Sist endret 8. des. 2009 11:11