Disputas: Annike Irene Totlandsdal

M.Sc. Annike Irene Totlandsdal ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Ultrafine carbon black-induced cytokine responses of lung and heart cells

1. opponent: Professor Peter Hoet, Department of Pneumology, Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, Belgia
2. opponent: Professor Geir Christensen, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Guro Valen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ole M. Sejersted, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Forsker Marit Låg, Folkehelseinstituttet og professor Jan-Bjørn Osnes, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Ultrafine partikler i svevestøv kan utløse stressresponser både i lunge og hjerte
Annike Irene Totlandsdal har i sitt doktorgradsprosjekt vist at ultrafine partikler kan utløse stressresponser både hos lunge- og hjerteceller. Ultrafine partikler, som er de minste partiklene som finnes i svevestøv, har dermed et potensial for å kunne skade både lunge og hjerte. Et viktig funn er at hjerteceller reagerer mye sterkere på betennelsesstoffer overført fra lungeceller som har vært i kontakt med ultrafine partikler, enn på partiklene direkte. Dette støtter at betennelse i lunge kan spille en viktig rolle ved de effektene svevestøv antas å ha på hjertet.
En rekke befolkningsstudier har vist sammenhenger mellom økte nivåer av svevestøv i luften og økt antall dødsfall og sykehusinnleggelser som følge av sykdom i luftveier, lunger og hjerte-karsystemet. Hvilke mekanismer i kroppen som kan forklare disse helseeffektene er imidlertid ikke avklart. Arbeidet som beskrives i denne avhandlingen bidrar til å belyse disse mekanismene.
Som indikasjon på en stressrespons hos cellene er det i dette arbeidet målt en økt utskillelse av betennelsesstoffer hos celler utsatt for ultrafine partikler. En vedvarende økt utskillelse av betennelsesstoffer fra celler antas å spille en viktig rolle i helseeffekter som følge av økte nivåer av svevestøv i luften.
På grunn av den lille størrelsen kan ultrafine partikler potensielt virke både direkte og indirekte på hjertet. I det første tilfellet antas at partikler som pustes inn, går over i blodbanen og når hjertet, mens man i det andre går ut i fra at betennelsesstoffer fra lungene når og virker på hjertet. Funnene fra dette arbeidet tyder på at partiklene kan ha mest effekt på hjertet via betennelsesstoffer fra lungene.
Ultrafine partikler bidrar sterkt til antall, men ikke til massen av partikler i luften. Dagens grenseverdier for svevestøv fokuserer på en reduksjon av massen, og vil dermed i liten grad beskytte mot effektene av ultrafine partikler.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 19. mars 2009 12:49 - Sist endret 19. mars 2009 13:00