Disputas: Lill Trogstad

Cand.med. Lill Trogstad ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Causes of preeclampsia

1. opponent: Professor Sven Cnattingius MD PhD, Institutionen för medicinsk epidemiologi og biostatistik, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Anne-Marie Nybo Andersen, Epidemiologi, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet, Odense
Professor dr.med. Petter Kristensen, Seksjon forebyggende medisin og epidemiologi, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Ola Didrik Saugstad, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Div.direktør Camilla Stoltenberg, Div. for epidemiologi,Nasjonalt folkehelseinstitutt. Biveileder: Professor Per Magnus, Nasjonalt folkehelseinstitutt. Biveileder og kontaktveileder: Professor Britt-Ingjerd Nesheim, Kvinnesenteret Kvinnesenteret Oslo universitetssykehus Ullevål, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Ny kunnskap om svangerskapsforgiftning

Lege og forsker Lill Trogstad ved Nasjonalt folkehelseinstitutt viser i sin doktoravhandling nye sammenhenger som hjelper oss å forstå svangerskapsforgiftning. Undersøkelsen bygger på data fra Medisinsk Fødselsregister og Den Norske Mor og Barn undersøkelsen.

Svangerskapsforgiftning forekommer hos 3-5 % av alle fødende. Sykdommen kjennetegnes av høyt blodtrykk og protein i urinen hos mor. I alvorlige tilfeller kan svangerskapsforgiftning bli livstruende for både mor og baby. Man har ikke forstått hvorfor risikoen for svangerskapsforgiftning er høyest hos førstegangsfødende, og avtar i senere svangerskap. I avhandlingen ’Causes of preeclampsia’ har Lill Trogstad vist at avstanden i tid mellom svangerskapene har betydning for den beskyttende effekten av et tidligere svangerskap. Den beskyttende effekten avtar når det går lang tid mellom første og andre svangerskap. Etter ti år er risikoen den samme som hos førstegangsfødende.

Resultatene viser også at tidligere provoserte aborter har beskyttende effekt på utviklingen av svangerskapsforgiftning. Tidligere spontanaborter hadde ingen beskyttende effekt. Tvert i mot hadde kvinner med tre eller flere spontanaborter 50 % økt risiko for svangerskapsforgiftning. Høyest risiko hadde kvinner med både spontanaborter og behandling for ufrivillig barnløshet. Blant disse fikk 13 % svangerskapsforgiftning, mens 5.2 % av kvinnene uten slike komplikasjoner fikk svangerskapsforgiftning.
Resultatene kan tyde på at ethvert normalt svangerskap, selv om det blir avbrutt før fødsel, til en viss grad vil beskytte mot svangerskapsforgiftning i et senere svangerskap, omtrent som en vaksinasjon. Mekanismene for denne effekten er imidlertid fortsatt ukjente, og mer forskning er nødvendig. Spontane aborter ser ikke ut til å beskytte mot svangerskapsforgiftning. Studien antyder at felles årsaksfaktorer kan være tilstede ved ufrivillig barnløshet, gjentatte spontanaborter og svangerskapsforgiftning.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 18. sep. 2009 16:40 - Sist endret 22. sep. 2009 09:17