Disputas: Kristian Tveten

Siv.ing. Kristian Tveten ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Familial hypercholesterolemia: Characterization of LDL receptor gene transcripts and strategies to restore the functionality of mutant LDL receptors

1. opponent: Professor Gösta Eggertsen, Enhet for klinisk kemi, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
2. opponent: Professor Jens Petter Berg, Klinisk kjemisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Kirsten Holven, Avdeling for ernæringvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Leder av disputas:  Professor Håvard Attramadal, Institutt for kirurgisk forskning, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Dr. Mari Ann Kulseth, Medisinsk genetisk laboratorium

Familiær hyperkolesterolemi: Karakterisering av transkripter fra LDL reseptor genet og strategier for å gjenopprette funksjonen til mutante LDL reseptorer
Familiær hyperkolesterolemi er en arvelig tilstand som gir høyt kolesterol og hjerte- og karsykdom i ung alder. Årsaken er mutasjoner i genet som koder for LDL reseptoren. Denne reseptoren er ansvarlig for å fjerne LDL-kolesterol, det såkalte dårlige kolesterolet, fra blodet. I sin avhandling ”Familial hypercholesterolemia: Characterization of LDL receptor gene transcripts and strategies to restore the functionality of mutant LDL receptors” har Kristian Tveten og medarbeidere ved Rikshospitalet karakterisert effekten av ulike mutasjoner i LDL reseptor genet. Dette genet ble funnet å være opphav til flere RNA molekyler hvor ulike deler var utelatt. Betydningen av mutasjoner i et gen blir ofte vurdert i forhold til hvilken aminosyre endring den forårsaker i proteinet som genet koder for, men en mutasjon i LDL reseptor genet ble funnet å forårsake feil sammensetting av RNA med påfølgende degradering av RNA molekylet. Dette er årsaken til disse pasientenes høye kolesterol. Den mest vanlige typen mutasjoner fører til en produksjonsfeil i LDL reseptor proteinet som holdes igjen inne i cellen. Cellen mister evnen til å fjerne LDL kolesterol fra blodbanen. Tveten og medarbeidere har vist at man ved å behandle celler med såkalte kjemiske chaperoner kan få disse mutante reseptorene til å komme ut på celleoverflaten slik at de gjenvinner noe av sin evne til å fjerne LDL kolesterol fra blodet. Dette kan være en ny behandlingsstrategi for pasienter med denne type mutasjoner. Vanligvis blir en reseptor gjenbrukt, det vil si at samme reseptor kan fjerne LDL kolesterol i flere omganger. En type mutante reseptorer kan bare ta opp LDL kolesterol en gang før de brytes ned i cellen. Tveten og medarbeidere klarte å forhindre nedbrytingen, men økt gjenbruk ble ikke oppnådd.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 23. apr. 2009 11:12 - Sist endret 24. apr. 2009 09:40