Disputas: Nils Tore Vethe

Cand.pharm. Nils Tore Vethe ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular Pharmacodynamics of the Immunosuppressant Mycophenolic Acid: A Basis for Monitoring and Individualized Treatment

1. opponent: MD Teun van Gelder, Erasmus Medical Center, Rotterdam, Nederland
2. opponent: Professor Olof Beck, Farmakologiska laboratoriet, Klinisk farmakologi, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ingrid Os, Nyremedisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Geir Tjønnfjord, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Oslo

Veileder:  Professor Stein Bergan, Avdeling for medisinsk biokjemi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Overvåking av immundempende legemiddelvirkning i celler fra transplanterte
Farmasøyt og stipendiat Nils Tore Vethe har undersøkt den molekylære effekten av det immundempende legemidlet mykofenolat i celler som eksponeres for legemidlet. Transplanterte pasienter bruker immundempende legemidler for å hindre avstøtning av det nye organet. Det er viktig at den immundempende behandlingen balanseres for å unngå terapisvikt ved underdosering og for å unngå alvorlige bivirkninger ved overdosering. I avhandlingen Molecular Pharmacodynamics of the Immunosuppressant Mycophenolic Acid: A Basis for Monitoring and Individualized Treatment har Nils Tore Vethe og medarbeidere etablert metodikk som anvendes til å måle den spesifikke responsen av legemidlet mykofenolat i blodceller som tas ut fra pasientprøver. Mykofenolat hemmer proteinet inosin monofosfat dehydrogenase (IMPDH). Dette enzymet har en sentral funksjon i syntesen av puriner som skal inngå i DNA. Immuncellene er svært sårbare for denne virkemekanismen. Mykofenolat bremser dermed celler som potensielt kan angripe det transplanterte organet. Ved å måle hvor aktiv IMPDH er mens mykofenolat er til stede inni cellene, overvåker man graden av effekt på molekylært nivå. I studiene er det vist hvordan mykofenolat umiddelbart hemmer IMPDH etter at dosen tas. Effekten blir raskt reversert. Resultatene indikerer at guanosin trifosfat ikke vil fungere som en umiddelbar responsmarkør. Det er også vist at legemidlet kan endre det underliggende nivået av proteinet IMPDH. I en av studiene sannsynliggjøres hvilken eksponering av mykofenolat som skal til for å oppnå maksimal effekt. På sikt er målet å bruke hver enkelt pasients nivå av IMPDH til å tilpasse doseringen slik at balansert immundemping oppnås.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 13. feb. 2009 11:57 - Sist endret 13. feb. 2009 12:08