Disputas: Vigdis Vindenes

Cand.med. Vigdis Vindenes ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of morphine and morphine-glucuronides in reward and psychomotor activation. Using different animal models

1. opponent: Universitetslektor Bo Søderpalm, Sektionen for psykiatri og nevrokemi, Akademien, Göteborg Universitet, Sverige
2. opponent: Professor Harald Breivik, Anestesiavdelingen, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Marianne Klemp, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Terje Sagvolden, Avdeling for fysiologi, IMB, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jørg Mørland, Divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning, Nasjonalt folkehelseinstitutt

Hva bidrar til utvikling av avhengighet ved bruk av heroin og morfin?
Lege og forsker Vigdis Vindenes har vist at omdannelsesprodukter fra heroin og morfin kan påvirke utviklingen av avhengighet, og at morfin-6-glukuronid (M6G) har ruseffekter som kan sammenliknes med morfin. Ved inntak av heroin eller morfin, vil det i kroppen dannes M6G og morfin-3-glukuronid (M3G) og disse omdannelsesproduktene vil foreligge i høyere konsentrasjoner enn heroin og morfin noe tid etter inntak. M6G har smertestillende effekt, omtrent som morfin, og det jobbes med å lansere M6G som eget medikament. M3G har ingen smertestillende effekt, men kan påvirke effektene både til morfin og M6G. Det er velkjent at heroin og morfin kan medføre utvikling av avhengighet, men hvilke rolle omdannelsesproduktene M6G og M3G har i denne prosessen er lite undersøkt.
For å undersøke hva som skjer ved utvikling av avhengighet er det nødvendig å bruke dyremodeller. Etter injeksjon med morfin, M6G eller M3G har vi studert atferd hos mus som er assosiert med rusopplevelse og avhengighet og også målt frigjøring av signalstoffet dopamin i hjernen. Økt dopaminfrigjøring er sentralt ved utvikling av avhengighet.
I atferdsstudiene hadde M6G rusgivende effekter som liknet morfins, og både morfin og M6G økte frigjøringen av dopamin i hjernen. M3G hadde ikke ruseffekter og medførte heller ikke frigjøring av dopamin. M3G reduserte imidlertid ruseffektene både til morfin og M6G. Denne kunnskapen er viktig blant annet for å forstå hvorfor personer kan ha ulik effekt av heroin og morfin og kan være av betydning for utvikling av medikamenter som skal behandle eller redusere risiko for opiatavhengighet.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 16. okt. 2009 15:12 - Sist endret 16. okt. 2009 15:19