Disputas: Ingvild Vistad

Cand.med. Ingvild Vistad ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A study of long-term effects after radiotherapy in survivors of locally advanced cervical cancer

Professor Elfriede Greimel, Department Of Obstetrics and Gynecology, Medical University Graz
Dr. Karin Bergmark, Seksjon for gynekologisk onkologi, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Professor Mathias Onsrud, Kvinneklinikken, Ullevål Universitetssykehus, Oslo

Leder av disputas:  Professor Claes Gøran Trope, Gynekologiske behandlingsprogrammer, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Langtids fysiske og psykiske symptomer hos pasienter som har vært strålebehandlet for kreft i livmorhalsen.
Kvinner som har vært strålebehandlet for kreft i livmorhalsen for lang tid siden er mer plaget av kronisk utmattelse, har mer fysiske plager, og høyere forekomst av vitamin B12-mangel enn sammenlignbare kontrollgrupper.
Dette er hovedkonklusjonene i doktorgraden til gynekolog og forsker Ingvild Vistad, der 91 kvinner som ble strålebehandlet for livmorhalskreft ved Radiumhospitalet i tidsrommet 1994 – 1999 har svart på spørsmål om fysiske og psykiske plager. Vistad og medarbeidere har også gjort en metodestudie for å kartlegge tidligere studier gjort på livskvalitet etter behandling for livmorhalskreft. Forskningsarbeidet ble først støttet av Helse Sør og Sørlandet Sykehus HF, og senere av stiftelsen Helse og rehabilitering.
Metodestudien viste at studier av livskvalitet etter behandling for livmorhalskreft ofte er så mangelfulle at man ikke kan vite sikkert hvordan kvinnene har det. Det var bakgrunnen for spørreskjemastudien. Den viste at 30% av overlevende etter livmorhalskreft hadde kronisk utmattelse. De som hadde kronisk utmattelse hadde også redusert livskvalitet, høyere nivåer av angst og depresjon, samt mer fysiske plager enn de som ikke hadde dette problemet. Studien viste også at pasientene selv rapporterte høyere forekomst av plager fra tarm, blære og skjede enn det som ble vurdert av legene. Pasientene hadde mer seksuelle problemer, mer diaré og mer kvalme enn kvinner i samme alder fra befolkningen. Vistad og medarbeidere sammenliknet også blodprøver fra 55 av kvinnene med referansedata. Resultatene viste at det var forstyrrelser i flere stoffer som suges opp i tynntarmen, blant annet vitamin B12. Det tyder på at strålebehandling mot bekkenet kan føre til redusert opptak i tarmen av viktige stoffer.
Studien viser at det er viktig å følge opp kvinner som er langtidsoverlevende etter livmorhalskreft med tanke på fysiske og psykiske senplager. I tillegg bør de følges med blodprøver fordi strålebehandling kan føre til redusert opptak av stoffer i tarmen.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 12. jan. 2009 16:23 - Sist endret 20. jan. 2009 09:11