Disputas: Thomas G. von Lueder

Cand.med. Thomas G. von Lueder ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular Mechanisms of Myocardial Hypertrophy and Heart Failure – Experimental Studies on Cardiac G Protein-Coupled Receptor Signaling with Emphasis on Endothelin1

1. opponent: Professor Ajay M. Shah, Dept. of Cardiology, King's College London BHF Centre of Excellence, London
2. opponent: Professor Øyvind Ellingsen, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Torbjørn Omland, Medisinsk divisjon, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Ole Iversen, Avd. for ernæringsvitenskap, IMB, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Håvard Attramadal, Institutt for kirurgisk forskning, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Ny kunnskap om årsaker til hjertesvikt
Lege og forsker Thomas Gero von Lueder har i sitt doktorgradsarbeid funnet nye mekanismer bak hjertesvikt, og identifisert nye potensielle mål for behandling. Forekomsten av hjertesvikt øker betydelig i hele den vestlige hemisfæren, og påfører samfunnet enorme kostnader. Hjertesvikt er en uhelbredelig tilstand som kjennetegnes ved at hjertemuskelens evne til å pumpe blod blir svekket, f.eks etter et hjerteinfarkt. Leveutsikten ved hjertesvikt er redusert på linje med alvorlig kreftsykdom, selv med de mest moderne medisiner. Man antar at kroniske endringer i signalsystemer som endrer hjertets muskelmasse, pumpekraft og slagfrekvens over tid spiller en viktig rolle. I sin avhandling ”Molecular Mechanisms of Myocardial Hypertrophy and Heart Failure – Experimental studies on cardiac G protein-coupled receptor signalling with emphasis on endothelin-1” har Thomas Gero von Lueder og medarbeidere studert slike omdannelsesprosesser i hjertet, såkalt remodellering. Som en av flere involverte hormonsystemer er plasmanivåer av endothelin-1 betydelig økt ved hjertesvikt, og gruppen kunne nå i en grisemodell fastslå at lungene er den viktigste endothelin-1 kilde. I et oppfølgende arbeid ble betennelsesceller i lungenene (makrofager) som har evne til endothelin-1 produksjon hemmet. Hemming av makrofager reduserte endothelin-1 nivåer og bedret hjertefunksjon hos rotter med alvorlig hjertesvikt. Signalstoffer som adrenalin innvirker på hjertet via mottagermolekyler (receptorer). Effekten slas av etter kort tid av enyzmer kalt GRK. Transgene mus der denne ”bryter” funksjon via enzymet GRK3 var blokkert hadde styrket hjertefunksjon sammenlignet med normale kontrollmus. GRK3 hemming førte dessuten til at musene tolererte kraftig og langvarig overbelastning på hjertet mye bedre, og var beskyttet mot utvikling av hjertesvikt. Avhandlingen har ført til økt kunnskap om årsaksforhold ved hjertesvikt og samtidig identifisert en rekke nye potensielle angrepspunkter for bedret behandling.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. aug. 2009 11:35 - Sist endret 31. aug. 2009 11:42