Disputas: Kari Wagner

Cand.med. Kari Wagner ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Extracorporeal Membrane Oxygenation in patients with cardiac and pulmonary failure

1. opponent: Docent Karin Mellgren, Pediatrisk avdeling, Drottning Silvias Barnsjukhus, Göteborg, Sverige
2. opponent: Professor Lars Bjertnæs, Anestesiavdelingen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Theis Tønnessen, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ulf E. Kongsgaard, Anestesiavdelingen, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital

Veileder:  Professor Jan L.Svennevig, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

ECMO behandling hos pasienter med kritisk hjerte- eller lungesvikt
Lege Kari Wagner har gjort studier på ECMO behandling hos pasienter med kritisk hjerte-eller lungesvikt. Studiene er gjort både på barn og voksne. I perioden 1990 til 2008 ble 169 pasienter behandlet på Rikshospitalet med ECMO. ECMO er en forenklet hjertelungemaskin som pasientene kan være tilkoplet i opptil flere uker hvis deres egen hjerte- eller lungefunksjon ikke er tilstrekkelig for å opprettholde livet. Behandlingen er faglig krevende, det arbeides i team og den er kostbar. I sin avhandling Extracorporeal Membrane Oxygenation in patients with cardiac and pulmonary failure har Kari Wagner og hennes medarbeidere vist at behandlingen kan føre til hjerneskader hos noen pasienter. Derfor er det viktig med etterundersøkelser av pasientene som har overlevd behandlingen, slik at de kan få den oppfølging og behandling som er mulig. Dette gjelder spesielt barna og deres familier som kan trenge tett oppføling og i mange tilfeller økonomisk støtte. Til tross for skader som kan oppstå i forbindelse med ECMO behandling, så var alle foreldrene fornøyde med behandlingen. Alternativet var mest sannsynlig at barna ikke hadde overlevd uten ECMO behandling. Ca halvparten av de voksne pasientene var i arbeid igjen etter ECMO behandling. Avhandlingen viser også at det er svært vanskelig å forutsi utfallet av behandlingen. Pasientens tilstand må være livstruende, men med et reelt håp om overlevelse hvis pasienten skal få ECMO behandling. Noen pasienter er så syke at de ikke kan sendes til Rikshospitalet uten at de er tilkoplet ECMO maskinen. Derfor er det et nært samarbeid mellom Rikshospitalet, AMK (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral) og forsvaret som har stilt Herculus fly til disposisjon i forbindelse med flere av disse transportene.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 13. jan. 2009 14:25 - Sist endret 13. jan. 2009 14:32