Disputas: Ola Wiig

Cand.med. Ola Wiig ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Perthes disease in Norway – A prospective study on 425 patients

1.opponent: Anthony Catterall M.Chir FRCS, Royal National Orthopaedic Hospital, London, UK
1.opponent: Professor Lars B. Engesæter, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.philos. Inger Holm, Seksjon for helsefag, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Hans Jørgen Smith, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Prof.dr.med. Terje Terjesen, Ortopedisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

TITTEL: Calvé-Legg-Perthes sykdom i Norge. En prospektiv studie av 425 pasienter.

Overlege Ola Wiig ved Ortopedisk Senter, Ullevål Universitetssykehus har vist at barn som får den alvorligste formen av barnehoftesykdommen Calvé-Legg-Perthes når de er over 6 år skal opereres med proximal variserende femurostoeotomi og ikke behandles med skinner eller kun fysioterapi. Skinner bør ikke brukes til behandling av Calvé-Legg-Perthes sykdom idet hele tatt.

Alle barn med denne sykdommen i Norge har blitt undersøkt og fulgt opp siden 1996, og denne landsomfattende studien er utgangspunkt for Wiig´s doktorgradsavhandling ”Perthes disease in Norway. A prospective study on 425 patients”.

Bortsett fra behandlingen, er det mest avgjørende for hvordan det går med barna alder ved diagnose og hvor stor del av leddhodet som er affisert.

Barn med Calve´-Legg-Perthes sykdom er i gjennomsnitt kortere og har høyere forekomst av medfødte misdannelser enn normale barn. Forekomsten i Norge er 9.2 per 100.000 per år. Den laveste forekomsten av sykdommen var i Nord-Norge, mens Vest-og Midt-Norge hadde den høyeste.

Røntgenbilder er avgjørende for diagnose og for hvordan barnet skal behandles. De mest brukte røntgenmålinger er evaluert, og det er en fordel med erfaring når man vurderer barn med Calvé-Legg-Perthes sykdom.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 23. jan. 2009 22:29 - Sist endret 27. jan. 2009 09:59