Disputas: Michael M. Zangani

Cand.med. Michael M. Zangani ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Idiotope Driven T-B Collaboration – Autoimmunity and Lymphomagenesis

1. opponent: Professor Håkan Mellstedt, Institutionen för onkologi-patologi, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Roland Jonsson, Gades institutt, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Heidi Kiil Blomhoff, Avdeling for biokjemi, IMB, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Harald Lindberg, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Bjarne Bogen, Immunologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Ny mekanisme for utvikling av B celle lymfomer og visualisering av celle forandringer ved autoimmune sykdommer i tidlig fase
Lege og stipendiat Michael Zangani har sammen med medarbeidere vist i sine studier et nyoppdaget form for samarbeid mellom T og B celler i immunforsvaret som resulterer i lymfomdannelse. Malignt lymfom er den vanligste formen for kreft i blod- og lymfesystemet og den tredje vanligste formen for kreft hos barn. Det utgjør ca 4 % av alle nye kreftformer og årsaken er oftest ukjent.
Zangani og hans medarbeidere baserer sine studier på tidligere funn som viser at en B celle kan presentere fragmenter av sin egen reseptor (idiotop) til en T celle. T cellen kan oppfatte idiotopen som fremmed og dermed starter å aktivere B cellen som igjen deler seg og produserer antistoffer. Dersom B cellen er av typen som reagerer mot kroppens egne proteiner vil dette resultere i autoimmune sykdomer som tidligere vist hos mus av samme forsker gruppe. I sin avhandling, Idiotope driven T-B Collaboration- Autoimmunity and Lymphomagenesis, viser Zangani at slik T og B celle samarbeid fører til kronisk aktivering av B celler uten eksterne triggere. Slik T-B cellesamarbeid danner grunnlag for lymfomdannelse hos mus. T celler anses som celler som bekjemper B celle lymfomer men her ser man at T cellen kan også stimulere dannelse av B celle lymfomer. Zangani og medarbeidere har også vha sofistikerte metoder og gen modifiserte mus klart å visualisere autoimmune forandringer hos mus før man kan se kliniske tegn til sykdom.
Arbeidet er svært viktig og viser en ny mekanisme for hvordan B celle lymfomer kan oppstå samtidig som man viser at T cellen kan spille en dobbeltrolle i.f.m lymfomutvikling. Arbeidet viser også at man kan visualisere celle forandringer hos mus med autoimmune sykdommer før det viser seg klinisk. Dette kan benyttes til å teste forskjellige medikamenter i tidlig fase av autoimmune sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 23. sep. 2009 13:26 - Sist endret 23. sep. 2009 13:33