Disputas: Kjersti Aaseth

Cand.med. Kjersti Aaseth ved Institutt for sykehusmedisin, Ahus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Secondary chronic headaches in the general population

1. opponent: Professor Lars Bendtsen, Danish Headache Center, Department of Neurology Glostrup Hospital, Glostrup, Danmark
2. opponent: Professor Lars Jacob Stovner, Nasjonalt kompetansesenter for hodepine, Institutt for nevromedisin, Medisinsk teknisk forskningssenter, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Emilia Kerty, Nevroklinikken, Institutt for sykehusmedisin, UiO

Leder av disputas:  Konstituert professor Trygve Holmøy, Nevrologisk avdeling, Oslo universitetssykehus Ullevål

Veileder:  Professor Michael Bjørn Russell, Forskningssenteret, Akershus universitetssykehus

Sekundær kronisk hodepine i befolkningen
Lege og forsker Kjersti Aaseth har i en stor befolkningsstudie studert sekundær kronisk hodepine, dvs. hodepine som opptrer mer enn halvparten av dagene i minst 3 måneder og ofte er forårsaket av skade eller sykdom. Dette er hodepineformer som er viet lite oppmerksomhet i tidligere studier. Dette gjenspeiles også i ”Den Internasjonale Hodepineklassifikasjonen” hvor flere sekundære hodepineformer kun er vagt og upresist beskrevet.
Aaseth og medforfattere fant i avhandlingen ”Secondary chronic headaches in the general population” at kronisk post-traumatisk hodepine, cervikogen (nakkerelatert) hodepine eller hodepine assosiert med kronisk bihulebetennelse forekommer hos ca 1/5 av alle med kronisk hodepine. Ved oppfølging etter 3 år fant de spesielt god prognose ved hodepine assosiert med kronisk bihulebetennelse hvor nærmere 80 % hadde en bedring. Funnene indikerer at bedringen hos mange skyldtes behandling enten ved kirurgi eller medikamenter og styrker sannsynligheten for at dette er en selvstendig hodepinetype. Cervikogen hodepine skiller seg ut med dårligst prognose.
Aaseth og hennes medarbeidere fant at medikament-overforbrukshodepine som skyldes overforbruk av smertestillende medisiner var den hyppigste formen for sekundær kronisk hodepine. Denne var til stede hos halvparten av alle med kronisk hodepine. Det er også verdt å merke seg at angst og depresjon var langt hyppigere blant de med kronisk hodepine sammenlignet med normalbefolkningen. Sekundær kronisk hodepine vil, avhengig av diagnose, kunne kreve et annet utrednings- og behandlingsopplegg enn primære hodepineformer og bør derfor ikke overses. Spesielt kan dette få konsekvenser for dem med hodepine assosiert med kronisk bihulebetennelse som kan respondere godt på spesifikk behandling og ha god prognose. Grad av angst- og depresjonssymptomer vil også innvirke på valg av behandling.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 21. jan. 2010 13:55 - Sist endret 21. jan. 2010 15:48