Disputas: Erlend Tuseth Aasheim

Cand.med. Erlend Tuseth Aasheim ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Vitamin concentrations in Scandinavian obese subjects undergoing surgical and non-surgical weight loss

1. opponent: Professor Stephan Røssner, Karolinska Institutet, Sverige
2. opponent: Professor Serena Tonstad, Senter for preventiv kardiologi, Oslo universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bjørn Moum, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Akhtar Hussain, Avdeling for allmenn- og samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Thomas Bøhmer, Oslo universitetssykehus HF

Stadig flere pasienter med uttalt fedme (kroppsmasseindeks > 40 kg/m2) gjennomgår fedmekirurgi, men ikke uten risiko. En ny doktorgradsavhandling setter søkelyset på en mulig komplikasjon til fedmekirurgi, nemlig vitaminmangel.
Avhandlingen tar for seg vitaminnivåer i blod hos pasienter med uttalt fedme, fra før behandling til 1 år etter fedmekirurgi. Allerede før behandling hadde pasientene lavere blodnivåer av flere vitaminer sammenliknet med friske personer. Dette kunne tyde på at overvektige pasienter har ekstra høy risiko for å utvikle vitaminmangel. Imidlertid viste det seg at pasienter som ble operert med gastrisk bypass, og tok definerte kosttilskudd, stort sett hadde stabile eller økte vitaminnivåer etter operasjonen. Pasienter operert med såkalt duodenal switch utviklet derimot lavere nivåer av både vitamin A, D og B1. Dette ble vist i en randomisert, kontrollert studie av pasienter med et vekttap på 30% etter gastrisk bypass og 40% etter duodenal switch.
Tidligere forskning på vitaminnivåer hos fedmeopererte har hovedsakelig bestått av enkeltpasient-beskrivelser og ukontrollerte studier. Arbeidene i avhandlingen viser de første kontrollerte innsamlede data for flere vitaminer hos pasienter etter to moderne fedmeoperasjoner. I tillegg har gastrisk bypass og duodenal switch ikke tidligere blitt sammenliknet i en randomisert studie. Siden muligheten for større vekttap kan føre til at flere pasienter vil ønske duodenal switch, er det viktig å påpeke at denne operasjonen kan gi økt risiko for ernæringskomplikasjoner. Det har vært uklart hvilke vitamintilskudd som skal anbefales og hvilke vitaminer som bør måles i blod hos fedmeopererte. Funnene i avhandlingen bidrar med økt kunnskap som grunnlag for slike kliniske beslutninger og kan gi fedmekirurgipasienter en tryggere behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 15. juni 2010 12:49 - Sist endret 15. juni 2010 21:25