Disputas: Sadollah Abedini

Cand.med. Sadollah Abedini ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Risk factors for renal and cardiovascular endpoints in renal transplantation

1. opponent: Ass.Professor Christian Gluud, Copenhagen Trial Unit, Rigshospitalet, København
2. opponent: Overlege Jan Erik Otterstad, Medisinsk avdeling, Sykehuset Vestfold HF, Tønsberg
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Halvor Rollag, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Ingrid Os, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Overlege Hallvard Holdaas, Medisinsk avdeling, Oslo universitetetssykehus, Rikshospitalet

Risikofaktorer for kardiale og renale endepunkter hos nyretransplanterte pasienter. Analyser fra Alert (Assessment of Lescol in renal transplantation)
Alert-studien er den eneste og den største randomiserte kontrollerte studie hos nyretransplanterte pasienter med nyre og hjertekar hendelser, hvor 2102 pasienter ble fulgt i inntil 8 år. Andelen hjertedød ble redusert med 26 % med bruk av det kolesterolsenkende middelet fluvastatin. Funnene fra Alert førte til at fluvastatin er blitt rutinebehandling hos disse pasienter verden over. Alertmaterialet er det eneste prospektive materiale som gir mulighet til å vurdere betydningen av potensielle risikofaktorer for disse hendelser. I sin avhandling ”Risikofaktorer for kardiale og renale endepunkter hos nyretransplanterte pasienter” undersøkte Sadollah Abedini og medarbeiderne fire viktige problemstillinger som tidligere ikke er undersøkt hos nyretransplanterte i en prospektiv studie. Det har vært reist tvil om tryggheten ved statin behandling hos nyretransplanterte mht negativ effekt på transplantat funksjonen. Studien viste at det var trygt å bruke fluvastatin uten negativ virkning på transplantatfunksjonen. Forekomsten og risikofaktorene for slag er også dårlig belyst hos nyretransplanterte. Abedini og medarbeiderne fant at slag forekommer hyppig, og at risikofaktorer varierer i henhold til type slag. IL-6 og spesielt hsCRP er inflammasjonsmarkører som er etablerte risikofaktorer for hjertekarsykdom hos ikke-transplanterte, men betydningen hos nyretransplanterte er ukjent. Resultatene fra denne avhandling viser at inflammasjon markørene IL-6 og hsCRP er uavhengig assosiert med hjertekar hendelser og dødelighet. Asymmetrical DiMethylArginine (ADMA) er en relativ ny aktør som risikofaktor. Studien i denne avhandlingen viser for første gang at ADMA er en uavhengig risikofaktor for hjertekar hendelser, slag, dødelighet og nedsatt transplantatfunksjon hos nyretransplanterte.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 22. apr. 2010 13:06 - Sist endret 23. apr. 2010 12:55