Disputas: Iqbal Al-Zirqi

Cand.med. Iqbal Al-Zirqi ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Severe Obstetric Haemorrhage: A population-based study.

1. opponent: Overlege Jens Langhoff-Roos, Obstetrisk Klinik, Rigshospitalet, København, Danmark
2. opponent: Professor Finn Egil Skjeldestad, Kvinneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Britt-Ingjerd Nesheim, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Harald Lindberg, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Risikoen for alvorlig blødning ved fødsel er tre ganger så høy ved akutt keisersnitt (KS) og dobbelt så stor ved planlagt keisersnitt sammenlignet med vaginal fødsel. Dette ble vist, i en analyse av 307 415 kvinner som fødte i 1999-2004, alle registrert i Det norske medisinske fødselsregister. Alvorlig blodtap (dvs. blødning over 1500 ml eller blodoverføring), skjedde hos 1,1 prosent av kvinnene. Keisersnitt utført før fødselen startet samt igangsettelse av fødsel økte risikoen av alvorlig blødning sammenliknet med spontan fødsels start. Studien fant også andre risikofaktorer som inkluderte Vom Willebrands sykdom (en blødersykdom), anemi/blodmangel, økende alder hos mor, flerlingsvangerskap, stort barn (over 4,5 kilo), HELLP-syndromet (en alvorlig variant av svangerskapsforgiftning), tidligere keisersnitt, og igangsettelse av fødsel. Kvinner som fikk kraftige blødninger hadde økt risiko for å få fjernet livmoren for å stanse blødningene og også økt risiko for å dø i forbindelse med fødselen, selv om dette forekommer sjeldent. Uterus ruptur er en av årsakene til alvorlig blødning ved fødsel, og den forventes å øke på grunn av økende keisersnitts hyppighet. Vi fant 5 uterus rupturer per 1000 kvinner blant 18 794 kvinner med tidligere KS. Risikoen for uterus ruptur var 8 ganger høyere etter fødsels forsøk enn for planlagt KS; Den var høyest etter igangsettelse av fødselen. Uterus ruptur resulterte i alvorlig komplikasjoner både hos mor og barn dersom rupturen skjedde i forbindelse med forsøk på vanlig fødsel. Slike komplikasjoner var dog få i absolutte tall. Alvorlig blødning ved fødsel var i høy grad knyttet til fødsels inngrep. Dette bør føre til revurdering av vår fødsels protokoll. Både igangsettelse av fødsel og Keisersnitt skal praksiseres med forsiktighet. Men, på den andre siden, planlagt KS kan være tryggere for kvinner med tidligere KS, hvis det foreligger stor sannsynlighet for mislykket fødselsforsøk, og dermed uterus ruptur.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 18. nov. 2010 11:12 - Sist endret 18. nov. 2010 11:21