Disputas: Lene Alsøe

Cand.scient. Lene Alsøe ved Institutt for klinisk medisin, Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Development of novel methods for immunoproteomics of cancer and high-throughput analysis of pancreatic cancer

1. opponent: Professor Robert C. Rees, John van Geest Cancer Center, Nottingham Trent University, England
2. opponent: Senior Consultant Tone Ikdahl, Avdeling for onkologi, Klinikk for kreft og kirurgi, Oslo universitetssykehus Ullevål
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Karl-Erik Giercksky, Avdeling for gastrokirurgi, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øyvind Bruland, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Seniorforsker Gustav Gaudernack, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nye metode for å finne kreftmarkører og mål for terapi
Cand. scient. og forsker Lene Alsøe har utviklet nye metoder for identifisering av kreftrelaterte proteiner, som kan føre frem til nye former for diagnostikk og immunterapi hos kreftpasienter. Metodene ble brukt til identifisering av kandidatproteiner for diagnostikk og immunterapeutisk behandling av pasienter med prostata- og bukspyttkjertelkreft.

Prostata- og bukspyttkjertelkreft, som man har fokusert på i denne studien, er to alvorlige kreftsykdommer. For begge kreftformer er det et stort behov for å finne markører, som kan indikerer sykdom på et tidlig tidspunkt og for å finne nye behandlingsmuligheter. Tidlig oppdagelse av sykdom og mer effektiv behandling vil kunne bedre prognosen betydelig for disse pasientene.

I sin avhandling Development of novel methods for immunoproteomics of cancer and high-throughput analysis of pancreatic cancer har Lene Alsøe og hennes medarbeidere videreutviklet allerede eksisterende metoder for å finne proteiner i kreftceller, som har alarmert en kreftpasients immunforsvar og ført til dannelse av antistoffer mot proteinene. I et første trin benyttes kreftpasientens antistoffer til å selektere kreftcelleproteiner, som pasienten har dannet antistoff mot. Dernest gjøres en robotisert screening av opptil 18000 av de selekterte proteinene. Dette gjør at screeningen blir fokusert, samtidig som et meget stort antall proteiner undersøkes på en gang. Identifiserte proteiner, som bare finnes i kreftcellene, vil kunne være mål for behandling. Videre vil antistoffprofilen kunne være karakteristisk for den enkelte krefttype og derved kunne utnyttes diagnostisk og prognostisk.

Undersøkelse av kreftceller fra pasienter med henholdsvis prostata- og bukspyttkjertelkreft identifiserte bl.a. NY-ESO-1 proteinet, som allerede er utprøvd i flere immunterapistudier. Videre viste studien at kreftpasientenes immunsystem gjenkjente flere nye proteiner, som kan ha potensial som markør for diagnose og prognose av sykdom.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 23. mars 2010 13:07 - Sist endret 23. mars 2010 13:16