Disputas: Liliana C. Bachs

cand.med. Liliana C. Bachs ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Impairment and traffic accident risk related to opioid use in Norway – The role of metabolites

1. opponent: Professor J.J. Han de Gier, Dept. of Pharmacology, University of Groningen, Nederland
2. opponent: Førsteamanuensis Bettina Riedel, Seksjon for klinisk farmakologi, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ulf Kongsgaard, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Odd Brørs, Klinikk for laboratoriemedisin og bildediagnostikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jørg Mørland, Divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning, Nasjonalt folkehelseinstitutt

Kodein, heroin og påvirkning i forbindelse med bilkjøring
Lege og forsker Liliana Bachs har studert forholdene rundt trafikksikkerhet knyttet til de to hyppigst forekommende opiater blant norske bilførere, det ulovlige heroin og legemiddelet kodein (i Paralgin forte eller Pinex forte). Avhandlingen viser at kodeinets trafikkfarlige virkninger er knyttet til høye doser og særlig til sambruk med beroligende midler. Videre at morfin som dannes etter inntatt heroin selv i lave konsentrasjoner synes å kunne føre til trafikkrelevant påvirkning også hos tilvendte brukere. Studien bidrar med ny viten av betydning for vurdering av ulykkesrisiko ved inntak av legemidler/rusmidler samt av praktisk betydning for vurdering av påvirkede sjåfører i rettslig sammenheng. Norge har et høyt forbruk av kodeinholdige smertestillende. Rundt 8 % av den norske befolkningen får skrevet ut minst én resept på Paralgin forte eller Pinex forte i løpet av et år. De fleste bruker bare disse legemidlene sporadisk, men ca. 10 % av pasientene får skrevet ut 400 tabletter i året eller mer. I avhandlingen vises at omkring halvparten av storforbrukerne samtidig får foreskrevet andre legemidler med misbrukspotensial.
Ved bruk av data fra Reseptregisteret og Ulykkesregisteret vises det at risikoen for å bli involvert i en veitrafikkulykke med personskade er 2 ganger høyere i løpet av den nærmeste tiden etter å ha hentet en resept på kodein. For dem som bruker mer enn ca 400 kodeinholdige tabletter per år, er risikoen for å bli involvert i en trafikkulykke 3 ganger så stor. Når man ekskluderer de tifellene der det foreligger sambruk av beroligende midler, synker risikoen for ulykker betydelig. For de som bruker kodein sporadisk fant man ingen forhøyet risiko for ulykke. Påvirkede sjåfører vurderes i rettslig sammenheng ut fra mengden av påvirkende stoffer som blir målt i blod. Avhandlingen belyser hvilke mengde i blod av hhv morfin (som dannes etter inntak av heroin) og kodein, som fører til påvirkning og hvilken betydning kroppens omdannelse av disse stoffene har for opptreden av påvirkning.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 15. apr. 2010 12:57 - Sist endret 23. apr. 2010 12:56