Disputas: Trine Lise Bakken

Cand.san. Trine Lise Bakken ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Schizophrenia in adults with intellectual disability and autism: Behavioural indicators and examination of staff communication skills.

Professor Olav Linaker, St. Olavs hospital, Trondheim
Førsteamanuensis Jim Aage Nøttestad, Universitetssykehuset i Trondheim
Professor Berit Grøholt, Seksjon for barne- og ungdomspsykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Steinar Lorentzen, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Harald Martinsen, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Mennesker med utviklingshemning og alvorlig psykisk lidelse har tidligere i svært liten grad blitt utredet og fått behandling for sine plager. Pasientene har ikke fått adekvat hjelp verken i psykiatrisk spesialisthelsetjeneste, eller i spesialisthelestjeneste for personer med utviklingshemning, habiliteringstjenestene. Pasienter med mer alvorlig utviklingshemning har vansker med å fortelle om hvordan de har det når de er psykotiske. Det er derfor nødvendig å observere oppførsel (væremåte) både for å kunne stille en diagnose, og for å kunne gi behandling.

Hovedhensikten med denne avhandlingen er å utforske kjennetegn på psykotisk væremåte hos mennesker med utviklingshemning og schizofreni. Ved å bruke definerte kjennetegn på psykose, vil det både kunne lette det kompliserte utredningsarbeidet hos denne gruppen pasienter, og også brukes i opplæring av miljøterapeuter som samhandler med pasientene daglig. Psykotiske væremåte hos mennesker med utviklingshemning er lite studert, dette gjelder spesielt ved tilleggstilstanden autisme. Studiene i denne avhandlingen tar utgangspunkt i definerte kjennetegn som brukes overfor vanlige mennesker uten utviklingshemning. Studiene viser at disse kjennetegnene også kan brukes overfor mennesker med utviklingshemning, autisme og schizofreni, men på en måte som er tilpasset pasientens evnenivå. Spesielt alvorlig forstyrret væremåte (disorganisert atferd) ble studert og funnet å være et brukbart kjennetegn på psykose hos utviklingshemmede, når disorganisert atferd ble observert samtidig med andre symptomer på schizofreni, som tegn på sansebedrag (hallusinasjoner), forstyrret språk, og sterkt funksjonsfall.

Alvorlig forstyrret oppførsel ble brukt som mål på om effektiv pleierkommunikasjon virker etter hensiktene. Studiene viser at fire utvalgte kategorier personalsamhandling: meningsfull respons, felles fokus, oppgaveavlastning og emosjonell støtte, virket samlende på pasientens forstyrrede oppførsel. Studiene i denne avhandlingen ble gjort i et spesielt utvalg av pasienter og personale, og vil ikke ha gyldighet utover den gruppen som er studert, bortsett fra som utgangspunkt for videre studier.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 9. apr. 2010 09:46 - Sist endret 9. apr. 2010 09:55