Disputas: Maria Lage Barca

Cand.med. Maria Lage Barca ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Depression in dementia among patients in Norwegian nursing homes

1. opponent: Professor Clive Ballard, Wolfson Centre for Age-Related Diseases, King’s College London, England
2. opponent: Professor Inger Hilde Nordhus, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag Aarsland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Marit Kirkevold, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Knut Engedal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Depresjon forekommer hyppig blant pasienter i sykehjem, men er ofte ikke oppdaget og behandlet. Ubehandlet kan tilstanden føre til forverret livskvalitet og økt dødelighet.
I Maria Barca sin doktorgradsstudie blant 1.159 sykehjemsbeboere, hvor 81 % hadde demens, fant hun at hver femte pasient hadde depresjon og 86 % hadde minst ett symptom på depresjon. Ett års dødelighet var høyere hos dem med depresjonssymptomer.
Mesteparten av personene med depresjon hadde ingen depresjonsdiagnose. Det kan skyldes at symptomer på depresjon og demens overlapper hverandre. En måte å forbedre diagnostikken på er å ta i bruk spørreskjema, som kan anvendes av sykepleiere i sykehjem. Barca og medarbeidere undersøkte om Cornell skalaen er egnet til å oppdage pasienter med depresjon. Man fant at dette spørreskjemaet kan brukes til på grovsortere. En skåre på åtte eller mer indikerte depresjon.
En annen måte å forbedre diagnostikken på er å finne ut hvilke pasienter som har økt risiko for å utvikle depresjon. I Barcas studie viste det seg at økende grad av demenssymptomer, dårlig somatisk helse og kortere tid i sykehjem var forbundet med depresjon.
Pasienten ble undersøkt to ganger med ett års mellomrom. Depresjon vedvarte i ett år hos 44% (kronisk) av pasientene som hadde depresjon ved første gangs undersøkelse. Bruk av angstdempende legemidler var assosiert til kronisk depresjon og bruk av midler mot depresjon var assosiert med forverring av depressive symptomer. Dette betyr at disse legemidlene neppe kan være effektive blant pasienter med samtidig depresjon og demens. Andre behandlingsformer bør forsøkes. Dette funnet er i samsvar med internasjonale studier som har vist at legemidler mot depresjon er mindre effektive hos pasienter med demens enn hos dem uten.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 26. nov. 2010 09:25 - Sist endret 26. nov. 2010 09:40