Disputas: Marianne Berg

Cand.scient. Marianne Berg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genomics of colorectal carcinomas from young and elderly patients

1. opponent: Professor Mef Nilbert, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet, Sverige
2. opponent: Professor Per M. Knappskog, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kjetil Taskén, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Ida R. K. Bukholm, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder:  Professor Ragnhild A. Lothe, Avdeling for kreftforebygging, Radiumhospitalet, Oslo, Norge

Cand.Scient Marianne Berg har i sin avhandling identifisert forskjeller i genetisk sammensetning i svulster fra unge og eldre pasienter med tykk- og endetarmskreft.

Tykk- og endetarmskreft er en sykdom som rammer omlag 3500 personer i Norge årlig. Gjennomsnittsalder ved diagnose er 70 år og mindre enn 10% prosent får denne sykdommen før fylte 55 år. Ung alder ved sykdomsdebut og flere familiemedlemmer med samme diagnose er tegn på en genetisk predisposisjon. De unge pasientene som inngår i denne studien har ikke kjente arvelige kreftsyndromer.

I avhandlingen ”Genomics of colorectal carcinomas from young and elderly patients” er arvestoffet i svulster fra unge og eldre pasienter med tykk- og endetarmskreft undersøkt. Avhandlingens mål var å finne genetiske egenskaper som henger sammen med debutalder for sykdom.

Berg og medarbeidere har funnet at det i svulster fra eldre pasienter er gjennomsnittlig flere genendringer enn i unge pasienter etter detaljerte undersøkelse av fem kreftrelevante gener. Med en global analyse av hele arvestoffet fant de at det forekommer flere brudd i tumor-DNA fra unge pasienter enn fra eldre, men at samme mengde DNA er endret i gruppene. Ved å kombinere DNA-resultatene med mengden av de produkter genene koder for (ekspresjonen av mRNA) har vi funnet et sett av gener som når de endres er særlig viktige bidragsytere, enten hver for seg eller i kombinasjon, til utvikling av tykk- og endetarmskreft i ung alder.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 12. okt. 2010 09:52 - Sist endret 12. okt. 2010 10:14