Disputas: Henrik Andreas Bergrem

Cand.med. Henrik Andreas Bergrem ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Hyperglycaemia before and after renal transplantation.

1. opponent: Overlege Kaj Anker Jørgensen, Nyremedicinsk afdeling C, Aarhus Universitetshospital, Skejby, Danmark
2. opponent: Overlege Cecilia M. Øien, Medisinsk klinikk, St.Olavs Hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Halvor Rollag, Klinikk for laboratoriemedisin og bildediagnostikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Lars Gullestad, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Trond Jenssen, Nyreseksjonen, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Lege Henrik Bergrem har vist at blodsukkermåling bør stå sentralt i utredningen av pasienter som venter på nyretransplantasjon. Ny kunnskap kan bremse en ugunstig utvikling av blodsukkeret etter transplantasjonen.
Nyretransplantasjon er den beste behandlingen når nyrene har sluttet å fungere. Likevel er dødeligheten høy blant nyretransplanterte pasienter i forhold til den generelle befolkningen. Dette kan delvis skyldes at mange pasienter utvikler diabetes etter transplantasjonen. Denne formen for diabetes er assosiert med redusert pasientoverlevelse og økt risiko for hjerte-karsykdom, og kjennetegnes, i likhet med vanligere former for diabetes, først og fremst ved et forhøyet blodsukker. Diabetes etter transplantasjon har mange fellestrekk med type 2 diabetes, men kan også være en bivirkning av prednisolon og andre medisiner transplanterte pasienter er avhengige av. I avhandlingen Hyperglycaemia before and after renal transplantation viser Bergrem og medarbeidere at blodsukker målt i forkant av transplantasjonen sier noe om risikoen for å utvikle diabetes i etterkant av inngrepet. Imidlertid viser avhandlingen også at mange pasienter allerede har diabetes eller forstadier til diabetes mens de venter på transplantasjon, uten at lege eller pasient var klar over dette. I sitt doktorarbeid presenterer Bergrem forslag til hvordan pasienter kan undersøkes før transplantasjon, for effektivt å kunne avsløre hvem som allerede har diabetes. Studiene viser også at et høyt blodsukker etter transplantasjon henger sammen med et høyt nivå av prednisolon i blodet. Prednisolon er en vanlig medisin blant nyretransplanterte pasienter, og er beslektet med kortison. Resultatet vil kunne øke legenes mulighet for presist å finne ut av hvilken dose av prednisolon som bør brukes hos den enkelte pasient. Funnene i avhandlingen kan få konsekvenser for hvordan pasienter utredes i forkant og behandles i etterkant av en nyretransplantasjon. Dette kan bidra til å redusere forekomsten av diabetes blant nyretransplanterte pasienter.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. mai 2010 22:52 - Sist endret 7. juni 2010 11:34